Prøv avisen

Amerikansk ministerium kritiseres for at købe Bob Dylan-skulptur til en halv million

Bob Dylan har tidligere udstillet sine malerier på Statens Museum for Kunst i Danmark og sine jernskulpturer på Halcyon Gallery i London, hvor dette billede fra en udstilling i 2013 er fra. – Foto: Getty Images

Nedskæringsramt udenrigsministerium får kritik for køb af kostbar Bob Dylan-skulptur

En metalskulptur skabt af sangskriveren og billedkunstneren Bob Dylan er blevet centrum i en debat om USA’s udenrigsministeriums økonomiske prioriteringer. Den meterhøje skulptur, som ministeriet for nylig erhvervede sig for 84.375 dollars (cirka 551.000 kroner), skal pryde USA’s ambassade i Mozambique, men er ifølge kritikere et eksempel på dårlig forvaltning af penge på et tidspunkt, hvor Donald Trump-regeringen forsøger at slanke de statslige budgetter.

Værket af nobelpristageren blev indkøbt som led i udenrigsministeriets program ”Art in Embassies” (Kunst på ambassader), som placerer amerikansk kunst på USA’s diplomatiske repræsentationer rundtomkring i verden. Formålet med programmet er at bruge amerikansk kunst og kultur som et ”blødt” magt-redskab, der med forholdsvist få midler kan promovere USA og hjælpe supermagten med at skabe kontakt til udenlandske kunstnere og lokalsamfund.

Købet af Bob Dylan-skulpturen er ifølge kritikere upassende på et tidspunkt, hvor det amerikanske udenrigsministerium har vanskeligt ved at finansiere selv sine kerneopgaver. Trump-regeringen har i løbet af de seneste to år gentagne gange forsøgt at udhule ministeriets budget, omend Kongressen har ignoreret mange af disse nedskæringsforslag i sine budgetaftaler.

”Udenrigsministeriet har brug for flere penge, men det er også nødt til at være en bedre forvalter af skatteydernes penge i forbindelse med denne type udgifter,” siger den tidligere diplomat Brett Bruen, der i dag står i spidsen for pr-firmaet Global Situation Room, til det udenrigspolitiske magasin Foreign Policy.

Han påpeger endvidere, at ambassadekunsten typisk udstilles indendørs, hvor offentligheden takket være USA’s omfattende sikkerhedsforanstaltninger oftest ingen adgang har.

”Hvis formålet er, at amerikansk kunst skal ses og opleves i disse lande, så er det nødt til at nå ud over den grænse. Det er nødt til at være udstillet der, hvor det største antal mennesker kan værdsætte det,” siger han.

Andre kritikere argumenterer for, at pengene kunne bruges bedre på udviklingsbistand til Mozambique, som ifølge den amerikanske bistandsorganisation USAID har nogle af de alvorligste folkesundhedsproblemer i Afrika (placeringen i landet har angiveligt ingen forbindelse til Dylans nummer med titlen ”Mozambique” fra pladen ”Desire” (1976)).

En talskvinde for det amerikanske udenrigsministerium siger til Foreign Policy, at ministeriet ”med skatteyderen i baghovedet” indkøber kunst efter omfattende research og forhandlinger om prisen. Talskvinden siger desuden, at Bob Dylans jernskulpturer ”relaterer til temaer for kunst fremstillet i Mozambique”.