Prøv avisen
Bog

Kulørt roman om filmbranchen

"Der er således nok af intriger at tage af, problemet er imidlertid, hvad vi skal med dem," skriver Kristeligt Dagblads anmelder. Foto af forfatteren.

En filmbranche fuld af magtliderlige mænd og sexede kvinder males frem i Nis Jakobs nye roman. Kristeligt Dagblads anmelder er ikke overbevist om kvaliteten

Mener man, at filmbranchen er fuld af magtbegærlige mænd og sexede kvinder, der tilbyder alt for at blive set, får man sine forestillinger bekræftet i Nis Jakobs nye roman. Her kæmpes med alle midler om berømmelse, penge og sex, tilsyneladende de tre mest påtrængende menneskelige behov.

Romanen er bygget op som en tv-serie med referencer til filmbegreber og følger en gruppe mennesker omkring arbejdet med en ny film. Sebastian er idémanden bag filmen, som han mangler penge til at realisere. Den oprindelige producer, Claus, får et hjerteslag og står efterfølgende af ræset for at finde nye værdier i tilværelsen. Heldigvis lykkes det via en af filmbranchens problemknusere, Kjeld, at få økonomisk støtte, og filmoptagelserne kan gå i gang. Kjeld vil dog have noget for sine anstrengelser og forsøger at skubbe Sebastian væk fra instruktørstolen for selv at overtage.

Omkring disse tre befinder sig kvinder, der agerer forskelligt i mændenes magtkampe. Henriette, gift med Claus, bliver træt af hans nye bløde stil og finder mere potente græsgange, og Sebastians kæreste, Nathalie, er selv filmskaber med ønsker om større seriøsitet. Hun og Claus repræsenterer i romanen mennesker, der gennemskuer hulheden i filmbranchen og søger væk.

Den unge, smukke, forførende Jasmin udnytter til gengæld branchens muligheder og får stor indflydelse; hun fordrejer hovedet på både Sebastian og hans modstander og på en af filmbranchens stikirenddrenge, der bliver så betaget, at han jagter hende med skjult kamera i de mest intime situationer - med fatale konsekvenser for både Sebastian og Kjeld.

Der er således nok af intriger at tage af, problemet er imidlertid, hvad vi skal med dem. Man kan sagtens lade sig underholde, for forfatteren har greb om sine forviklinger og præsenterer dem fermt og med sans for spænding.

Reelle problemer er der også på færde, for eksempel filmbranchens søgen efter den hurtige gevinst på bekostning af det virkeligt talentfulde, her repræsenteret af Nathalie.

Denne kritiske distance i romanen overbeviser dog langtfra, for romanen trækker med klichéprægede personportrætter på samme hammel - den strømlinede og kulørte.

kultur@k.dk