Kultur er blevet konkurrencestatens HR-afdeling

"De kreative brancher fylder ikke i eksporten eller i antallet af medarbejdere i Danmark. Der er vi ...

"De kreative brancher fylder ikke i eksporten eller i antallet af medarbejdere i Danmark. Der er vi stadig et produktionsland og et servicesamfund,” siger David Holt Olsen. Med Godsbanen i Aarhus som eksempel undrer han sig over, at hele 32 af Danmarks 98 kommuner i dag brander sig som kultur- og oplevelsesbyer. – Foto: Lars Aarø/Fokus

Det er vigtigt at være sig sine rødder bevidst. Så får man også et helt andet grundlag for at forholde sig kritisk, fordi man ved at tingene har været anderledes før, og hvad de bygger oven på. Men i kulturbranchen lyder det så uartigt, når man siger det
David Holt Olsen

De danske museer og kulturinstitutioner taler i stigende grad til deres gæster som nogle, der er på selvudviklingskursus. Men kultur skal ikke være staffage for konkurrencestatens værdier, mener David Holt Olsen, som er museumsinspektør på Danmarks Industrimuseum i Horsens

”Det er det her, alle kommuner vil. Industri, det er noget vi har dernede, i fortiden – det siger man, at vi ikke kan leve af. Og så omdanner man de gamle industribygninger til kreative iværksætterarbejdspladser og kulturcentre. Det er en Fugl Fønix-fortælling, hvor byerne rejser sig af deres egen industrielle aske og genopstår som noget nyt, kreativt og innovativt. Noget, der peger fremad...”

David Holt Olsen må gøre holdt i sin talestrøm, og vi må skyndsomst træde til side. Hans arm hænger stadig i luften og peger tilbage til ”fortiden” – den gamle godsbanegård i Aarhus. Dernedefra kommer en mand drønende imod os på sin Christiana-cykel. Stien, han følger, har engang været et jernbanespor. Pletvis kan man faktisk stadig se skinnerne kigge frem fra under gruset. Her kørte godstogene i industrisamfundets velmagtsdage ind og ud med træ, stål, kul, tegl og en masse andre varer.

Nu er Godsbanen med egne ord et ”kulturproduktionscenter”, hvor de aarhusianske borgere kan ”styrke og udvikle deres kulturelle kompetencer”. I den gamle banegårdshal er der værksteder, udstillingsrum, ”grupperum” og ”black boxe” og på området ude foran, hvor vi står, det såkaldte ”

Prøv avisen gratis i en måned
Du kan få adgang til denne artikel og Kristeligt Dagblad i en måned helt uden omkostninger.
Allerede abonnent? Log ind.

Kommentarer

Du skal have en Facebook-profil for at kunne kommentere denne artikel. Husk at brud på reglerne kan medføre, at dine kommentarer bliver fjernet, og din profil udelukkes fra debatten. Læs mere om vor moderering her.

 
 
 

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.