Prøv avisen
Interview

Kultur er blevet konkurrencestatens HR-afdeling

"De kreative brancher fylder ikke i eksporten eller i antallet af medarbejdere i Danmark. Der er vi stadig et produktionsland og et servicesamfund,” siger David Holt Olsen. Med Godsbanen i Aarhus som eksempel undrer han sig over, at hele 32 af Danmarks 98 kommuner i dag brander sig som kultur- og oplevelsesbyer. – Foto: Lars Aarø/Fokus

De danske museer og kulturinstitutioner taler i stigende grad til deres gæster som nogle, der er på selvudviklingskursus. Men kultur skal ikke være staffage for konkurrencestatens værdier, mener David Holt Olsen, som er museumsinspektør på Danmarks Industrimuseum i Horsens

”Det er det her, alle kommuner vil. Industri, det er noget vi har dernede, i fortiden – det siger man, at vi ikke kan leve af. Og så omdanner man de gamle industribygninger til kreative iværksætterarbejdspladser og kulturcentre. Det er en Fugl Fønix-fortælling, hvor byerne rejser sig af deres egen industrielle aske og genopstår som noget nyt, kreativt og innovativt. Noget, der peger fremad...”

David Holt Olsen må gøre holdt i sin talestrøm, og vi må skyndsomst træde til side. Hans arm hænger stadig i luften og peger tilbage til ”fortiden” – den gamle godsbanegård i Aarhus. Dernedefra kommer en mand drønende imod os på sin Christiana-cykel. Stien, han følger, har engang været et jernbanespor. Pletvis kan man faktisk stadig se skinnerne kigge frem fra under gruset. Her kørte godstogene i industrisamfundets velmagtsdage ind og ud med træ, stål, kul, tegl og en masse andre varer.

Nu er Godsbanen med egne ord et ”kulturproduktionscenter”, hvor de aarhusianske borgere kan ”styrke og udvikle deres kulturelle kompetencer”. I den gamle banegårdshal er der værksteder, udstillingsrum, ”grupperum” og ”black boxe” og på området ude foran, hvor vi står, det såkaldte ”Institut X”. Her er der kreative iværksættervirksomheder, små kontorfællesskaber og caféer i de spredte skure og gamle vognhuse i spraglede farver.

Manden på Christianiacyklen dukker på den måde op som en perfekt metafor for netop den Fugl Fønix-fortælling, Holt Olsen taler om. Den har sat sig så meget igennem, at hele 32 af Danmarks 98 kommuner i dag brander sig som kultur- og oplevelsesbyer.

Andre læser lige nu