Prøv avisen

Kultur er blevet noget, man oplever gennem en bilrude

Drive-in koncerter og biografture er blevet det nye kulturliv under coronakrisen. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Freelance/Ritzau Scanpix

Et trængt kulturliv viser stor kreativitet og opfindsomhed. Drive-in-scenen blomstrer over hele landet fra Gatten i nord til Rødekro i syd, hvor en drive-in-biograf trækker et stort publikum

”Når kirken kan gøre det, så kan vi også,” siger Anitta Matthiesen, mens hun ser ud over en græsklædt parkeringsplads i den lille sønderjyske by Rødekro, der denne torsdag aften er transformeret til en drive-in-biograf. Anitta og Per Matthiesen ejer Kinorama-biograferne i Aabenraa og Sønderborg, som har været lukket siden den 11. marts. Efter lukningen opfordrede flere biografgængere parret til at etablere drive-in-biograf, og i påsken oplevede hele landet, hvordan gudstjenesterne fik nyt liv på parkeringspladser og marker.

”Vejret er da med os,” siger Per Matthiesen, som nærmer sig den hvide pavillon, der denne aften agerer billetluge.

”Ja, det kan vi ikke engang klage over,” replicerer hustruen tørt.

”Hvad skal vi da så klage over?”, afrunder Per Matthiesen med et lunt smil.

Humøret er højt, for det er virkeligt smukt vejr, og denne aften er den luneste på året indtil videre. Sammen med en gruppe frivillige står parret klar til at tage imod aftenens gæster, som skal se familiefilmen ”Fremad”, når solen er gået ned.

Ikke kun i Rødekro, men i hele landet pibler drive-in-kulturen frem i disse uger.

Alt fra gudstjenester til fodbold, biblioteksudlån, bankospil, koncerter, film og comedy er på programmet på de mange scener.

I påsken blev den danske film ”Den eneste ene” vist på en golfbane i Gatten i Himmerland, og i Aarhus er P Scenen opstået, hvor der i den forgangne weekend blev spillet koncerter af både Mads Langer og Thomas Buttenschøn, mens de yngre kulturforbrugere blev mødt af en liveudgave af ”Ramasjang mysteriet”. Bagmændene er de samme, som i påsken arrangerede gudstjeneste på en parkeringsplads i udkanten af byen. Med den nye centrale placering i Aarhus er de klar til at underholde kulturhungrende danskere på ubestemt tid.

Mark Chemnitz fra eventbureauet Front of House, som er en af aktørerne bag P Scenen, fortæller, at han har oplevet en kolossal velvilje over for projektet.

”Det her er noget, vi gør for at komme igennem krisen. Der er andre kræfter på spil end økonomi. Det handler om noget grundeksistentielt. ’Håndværkskabet’ er spærret inde, og vi mener, kunsten bør have lov til at leve, hvor den kan leve. Om så kunstnerne optræder for en bil med mennesker i – bare den kan formidles live, så kunstnerne kan kommunikere med publikum. Det giver hjerte – frem for at streame oplevelserne på en skærm,” siger Mark Chemnitz og fortæller om de første erfaringer med drive-in-gudstjenesten i Aarhus Nord:

”Jeg er med på, at det er et alternativ, men bare det at sætte sig i bilen og være en del af en fællesskabsoplevelse, tror jeg, betyder meget for os som mennesker. Gudstjenesten knyttede forbindelser på en ny måde, og i et øjeblik forsvandt forskrækkelsen og fremmedgørelsen, vi lever i lige nu. Fordi vi var en del af noget større. Sammen,” siger han og tilføjer, at arrangørerne i Aarhus allerede er blevet kontaktet af mange større byer i Danmark, som vil lave samme koncept.

I Rødekro har Anitta og Per Matthiesen hverken skelet til Aarhus eller andre større byer. Der klarer de den selv med hjælp fra den lokale handelsstandsforening og messecenterets parkeringsplads.

”De større byer tror altid, at det er dem, der kan,” siger Per Matthiesen.

”Det eneste, vi skulle bruge, var en mark, så var vi i gang.”

Det enorme oppustelige filmlærred på 8x16 meter står Jesper Meng fra Jespers Rejsebiograf for. Rejsebiografen har parret før lavet samarbejder med, så det krævede blot en telefonopringning. Og Jesper Mengs kalender er ikke just overtegnet i disse coronatider, der ellers er filmmandens højsæson med festivaler og Zulu Sommerbio som en del af det faste årshjul.

Mens solen er på vej ned bag horisonten til venstre for drive-in-pladsen, triller den første bil hen foran Anitta Matthiesen i entré-pavillonen.

Vinduet bliver rullet ned i en sort Audi, hvorfra to unge mænd fremviser billet. Bilen vises hen til forreste række, og den næste time ankommer biografgæsterne drypvis bil for bil, indtil omkring 100 biler er placeret i den helt rigtige formation med bedst mulig vinkel for lærredet. Lyden kommer på fm-båndet – popcorn og drikkevarer skal man selv have med.

”Vi gør det ikke for at tjene penge,” siger Per Matthiesen og kigger ud over den halvfyldte mark. Fredag og lørdag er fuldstændigt udsolgt, siger han.

”Vi vil give vores gæster en oplevelse og vise, at vi stadig er her. Og så gør det da ikke noget, at Rødekro kommer på landkortet,” afslutter den stolte biografejer med et smil.

Familien Bleijerveld er kørt fra Rinkenæs ved Gråsten for at se film. Børnene Charlotte, Elin og Lars venter på filmstart klokken 21.00, når solen er gået ned. Foto: Liv Høybye Jeppesen
Fra den 23. til den 25. april var der film i det fri i den lille by Rødekro i Sønderjylland. Det var parret bag Kinorama-biograferne i Aabenraa og Sønderborg, Anitta og Per Matthiesen, som havde arrangeret drive-in-biografen, der var så stor en succes, at biografejerne allerede er i gang med at planlægge næste drive-in-begivenhed. Foto: Liv Høybye Jeppesen
”For os har krisen handlet om nærhed,” siger Sandra Schwebel fra Feldsted nær Aabenraa. Hun har taget døtrene Lea og Emma Skaarup med i drive-in-biograf. ”Der skulle ske noget. Og drive-in-film er noget, vi ikke har prøvet før. Det er noget, vi kan mindes sammen om nogle år,” siger Sandra Schwebel. Foto: Liv Høybye Jeppesen