I 2017 sprænger kunsten rammerne

Landets tre største museer for billedkunst står næste år klar med udstillinger i store formater

Louisiana viser fra den 16. februar en stor soloudstilling med den sydafrikanske kunstner William Kentridge. Her ses hans værk ”Thick Time”.
Louisiana viser fra den 16. februar en stor soloudstilling med den sydafrikanske kunstner William Kentridge. Her ses hans værk ”Thick Time”. . Foto: Louisiana.

Installationskunst som sansemættede teaterscener, en bronzeskulptur af en dansk familie i fuld størrelse og en udstilling, der bevæger sig flere kilometer uden for museumsmurene. 2017 ser ud til at blive et år, hvor Danmarks tre store museer for billedkunst, Statens Museum for Kunst, ARoS Aarhus Kunstmusem og Louisiana prøver formater af, der både i størrelse og indhold bliver opsigtsvækkende.

Omfangsmæssigt bliver det størst i Aarhus, hvor kunsten bevæger sig helt uden for museets faste rammer med første udgave af triennalen ”The Garden – End of Times, Beginning of Times”.

Udstillingen kommer til at fylde to gallerier på museet, udvalgte steder i byrummet i Aarhus og strækningen langs Aarhus Bugten og Marselisborgskovene syd for byen.

Dermed bliver der skabt en kunstzone på fire kilometer, der beskriver fortiden, nutiden og fremtiden, og som vil indeholde værker af kunstnere fra det meste af verden.

På Louisiana i Humlebæk præsenteres for første gang i Skandinavien en stor soloudstilling med den sydafrikanske kunstner William Kentridge, der er kendt for film, skulpturer og opera- og teaterproduktioner. Udstillingen ”William Kentridge – Thick Time” koncentrerer sig om en række af kunstnerens markante værker fra 2003 til 2016, blandt andet store installationer, hvor beskuerne bliver indhyllet i levende billeder, musik og skulpturelle genstande.

På Louisiana kan man i 2017 også opleve Marina Abramovic, der er en af krops- og performancekunstens pionerer.

Statens Museum for Kunst i København har med udstillingen ”Japanomania” vendt blikket mod Japan, eller rettere sagt: da Japan kom til Norden.

Vi er her tilbage i 1875-1918, hvor kunstnere som Claude Monet, Edvard Munch, Vincent van Gogh, Vilhelm Hammershøi og L.A. Ring lod sig rive med på en bølge af begejstring for alt japansk. Værkerne på udstillingen er gennemsyret af japansk æstetik med meditative billeder og blikke, der blandt andet går helt tæt på fugle, fisk, insekter, grene og blomster.

Det fysisk store format kommer i 2017 til Statens Museum for Kunst i form af billedkunstneren Gillian Wearings skulpturer. Op til den udstilling har kunstneren sat sig for at finde ”den rigtige danske familie” gennem en kampagne, der har inviteret alle danske familier til at melde sig. Vinderfamilien bliver modelleret i fuld størrelse og støbt i bronze. Hele den proces følges af tv-kanalen DR 2.

Statens Museum for Kunst viser fra den 19. januar udstillingen ”Japanomania i Norden 1875-1918”. Her er det Vincent van Goghs (1853-1890) ”Den blomstrende frugthave”.
Statens Museum for Kunst viser fra den 19. januar udstillingen ”Japanomania i Norden 1875-1918”. Her er det Vincent van Goghs (1853-1890) ”Den blomstrende frugthave”. Foto: Statens Museum for Kunst
ARoS Aarhus Kunstmuseum præsenterer fra april til juli kunstfestivalen ”The Garden – End of Times, Beginning of times”, der strækker sig fra museet til en fire kilometer lang zone langs kysten i Aarhus. Her ses Jørgen Sonne: ”En Barnedåbsfærd I Det Nordlige Sjælland, 1854.
ARoS Aarhus Kunstmuseum præsenterer fra april til juli kunstfestivalen ”The Garden – End of Times, Beginning of times”, der strækker sig fra museet til en fire kilometer lang zone langs kysten i Aarhus. Her ses Jørgen Sonne: ”En Barnedåbsfærd I Det Nordlige Sjælland, 1854. Foto: ARoS