Kunst er også for børn

Hvad er kunst, og hvad skal vi med den? Det er et spørgsmål, der er blevet stillet et utal af gange, nu også i Peter Michael Hornungs ”Lille kunsthistorie for børn og barnlige sjæle”

Kunstkritikeren Peter Michael Hornung.
Kunstkritikeren Peter Michael Hornung.

Peter Michael Hornung. Lille kunsthistorie for børn og barnlige sjæle. 165 sider. 199,95 kroner. Strandberg Publishing.

Peter Michael Hornungs kærlighed til kunsten og hans forsøg på at formidle sin egen begejstring er overordentlig smittende. Kunst er ikke og skal ikke være noget ophøjet. Kunst er kommunikation. Kunst er for os alle sammen. Den skal opleves med alle sanser, af børn såvel som voksne. Hans kunstneriske afmytologiseringsprojekt er sympatisk, og skulle man ligge inde med et rindalistisk barn eller to, kan man med fordel kaste Hornungs kunstsyn i hovedet på dem, når de finder, at kunsten bliver for konstrueret. Som han skriver: ”I stedet for at lade dig forarge, bør du huske på, at kunst også kan være en slags forskning. For avantgardekunstneren er det afgørende at komme derud, hvor ingen kunstner har været før.”

I forordet hedder det sig, at hensigten med bogen er at give en nemt tilgængelig indføring i kunstens historie og udvikling. Og det gør Peter Michael Hornung med imponerende overblik: fra de forhistoriske hulemalerier og op til vor tid - og endda ind i fremtiden.

Men spørgsmålet er blot, om han mister sin primære målgruppe - børnene - undervejs.

Denne signaturs elleveårige kunstinteresserede og kamplæsende datter kom efter endt alene-læsning til den konklusion, at det var skønt at få hele kunsthistorien serveret i en bog, der er hurtigt læst. Men at ”Lille kunsthistorie for børn og barnlige sjæle” ikke er specielt børnevenlig i sit sprog. Der er mange ord og begreber, der ganske vist bliver forklaret, men hvor selve forklaringen også er for svær at forstå.

Peter Michael Hornungs egne illustrationer faldt derimod i god jord, og den lille butnæsede mand, som indgår i dem alle, fungerer fint som gennemgående figur. Men det er et helt overordnet problem, at de karikerede illustrationer af de kanoniserede værker primært fungerer for den læser, der kender originalen - og det vil være de færreste børn, der har dem alle stående klar på nethinden.

Det er svært at formidle til børn. De foretrækker ofte flere indgange til en bog end blot brødtekst og billede, og man kunne med fordel have eksperimenteret med både billedtekster og bokse for at lokke børnene ind i det fantastiske univers, som Peter Michael Hornung galant og gavmildt stiller til rådighed for dem.