Prøv avisen
Kultur

Kunsten blander sig i debatten om national identitet

Poul Gernes’ ”Forslag til EF-flag” fra 1972, hvor et af flagene bærer en isvaffel, er en underfundig kommentar til Danmarks indtræden i EF samme år Foto: Anders Sune Berg

Under den fælles titel ”Herfra hvor vi står” er syv midtjyske museer gået sammen om en kunstnerisk stafet. Udstilingerne vil give vidt forskellige perspektiver på, hvad det betyder at være national i en globaliseret tidsalder

Når vi i Danmark taler om flaget, vil langt de fleste af os se det rød-hvide dannebrog for vores indre blik. Det er derfor ingen tilfældighed, at den udstilling om national identitet, der tidligere på måneden åbnede på Randers Kunstmuseum, i sin titel bærer ordet flag i ubestemt form. Allerede udenfor kulturhuset i Randers’ centrum, som kunstmuseet er en del af, forstår man, at flag her ikke er flag et. For her blafrer i vinden 12 flag i seks forskellige hudfarver fra råhvid over lyserød til forskellige nuancer af brun.

Det er kunstnerduoen Sofie Hesselholdt og Vibeke Mejlvangs værk ”Native, Exotic, Normal/Circle of Flags”, hvor flagstængerne er i forskellige højder, dem med flag i lyse nuancer er højest, og hvor flagene er indfarvet efter kosmetikindustriens farveskalaer. De to kunstnere har siden 2005, hvor danske flag under Muhammedkrisen blev brændt i Mellemøsten, med egne ord haft en langvarig besættelse af flag.

”Flag er for os et symbol på den nationale sammenhængskraft på godt og ondt, Den nationale identitet giver et fællesskab, men ligger også snublende tæt på forherligelse af egne egenskaber og en blindhed for andres”, siger de to kunstnere i det magasin, der er udgivet i forbindelse med udstillingen i Randers og seks andre udstillinger, der i de kommende måneder løber som en stafet mellem syv midtjyske museer. Den fælles titel på udstillingssamarbejdet er ”Herfra hvor vi står” med lån fra Skousen og Ingemann-hittet fra 1971.

Museumsdirektør for Randers Kunstmuseum Lise Jeppesen er tovholder på hele projektet, og altså også den første, der griber depechen i den kunstneriske stafet. Hun var også koordinator på de samme syv museers samarbejde om ”De syv dødssynder” under Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017, der omfattede hele Region Midtjylland. Denne gang markerer museumssamarbejdet 800-året for dannebrog i år og 100-året for Genforeningen i 2020.

Lise Jeppesens udgangspunkt for det valgte tema på Randers Kunstmuseum ”Flag – objekt, ikon, symbol” er en 1200 værkers stor samling af bysbarnet Sven Dalsgaard. Han er især kendt for sin udstilling i Paris i 1967, hvor han udstillede 31 dannebrogsflag, der stod på højkant. Hans værker, der også rummer et billede, hvor han korsfæster sig selv på et Dannebrogsflag, og et hvor en mund kysser dannebrog, er den kunst, der møder gæsterne i det første rum af udstillingen i Randers.

Længere fremme i udstillingen vises blandt andet Poul Gernes’ ”Forslag til EF-flag” fra 1972, hvor et af flagene bærer en isvaffel – en underfundig kommentar til Danmarks indtræden i EF samme år. Også den kinesiske kunstner Ai Weiwei er repræsenteret med de flag, han skabte i anledning af 70-året for FN’s verdenserklæring om menneskerettigheder i 2018. Weiweis flag er en kommentar til tidens flygtningestrømme, og på et af dem viser han på en grå baggrund konturerne af et dødt barn på en strand. Et billede, der blev vist i nyhedsmedier over hele verden.

”Man kan lære meget om national identitet af politikerne, eksperterne og de andre kloge hoveder, vi hele tiden støder på i dagbladendes spalter og tv-nyhederne, men når vi virkelig skal have vores perspektiver og forestillinger udfordret, ja, så er vi nødt til at ty til kunsten. Det er i kunsten, vi gribes om hjertet og finder ind til de dybere sandheder om, hvem vi er og hvad vi føler,” siger Lise Jeppesen. Hun tilføjer, at kunstmuseerne som udgangspunkt er upolitiske og at kunstneres værker naturligvis vises helt ucensurerede.

”Vi er selvfølgelig klar over, at vi har at gøre med et tema, der er brandfarligt i tiden, og som har utroligt mange aspekter. Netop derfor er museumssamarbejdet perfekt. Med det serielle kan vi løfte noget, der er meget større, end hvad det enkelte museum kan og dermed komme vidt omkring med, hvad national identitet betyder i en globaliseret verden. Vi håber sådan, at ’Herfra hvor vi står’ vil inspirere til mange andre tværinstitutionelle samarbejder rundt omkring i det danske kulturliv. Det ville kommme os alle sammen til gode,” siger Lise Jeppesen.

Det er i kunsten, vi gribes om hjertet og finder ind til de dybere sandheder om, hvem vi er og hvad vi føler.

Ai Weiweis ”Flag (Shadow)”. – Foto: Ai Weiwei Studio
Hesselholdt og Mejlvangs ”Native, Exotic, Normal Circle of Flags”. – Foto: Lone Eriksen