Kunstneren, der løb med pengene, overvejer at søge om erstatning

Jens Haaning, der sidste år efterlod Kunsten i Aalborg med et blankt lærred til over 500.000 kroner, truer nu museet med sagsanlæg.

En tom billedramme, der skulle være fyldt med pengesedler for mere end 500.000 kroner, hænger nu på museet Kunsten i Aalborg. Kunstneren Jens Haaning, der står bag værket med titlen ”Take the Money and Run”, er fortsat i besiddelse af pengene.
En tom billedramme, der skulle være fyldt med pengesedler for mere end 500.000 kroner, hænger nu på museet Kunsten i Aalborg. Kunstneren Jens Haaning, der står bag værket med titlen ”Take the Money and Run”, er fortsat i besiddelse af pengene. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix).

Sagen om kunstværket med titlen ”Take the money and run” tog tirsdag en ny drejning, da kunstneren Jens Haaning over for dagbladet Politiken gav udtryk for, at han overvejer at rejse erstatningskrav mod museet Kunsten i Aalborg for uden tilladelse at have videregivet fotos af værket.

”På internettet og i fotodatabaser kan jeg se, at der ligger flere forskellige fotografier af værket. Da jeg har indleveret værket til Kunsten, går jeg ud fra, at det er dem, der har fotograferet det. Det er en overtrædelse af rettigheder,” siger Jens Haaning til avisen.

Sagen handler om, at Haaning i 2021 blev hyret til at gengive et tidligere værk, ”Work it out”, der sammenligner årsindkomster i Danmark og Østrig ved konkret at vise pengene. Haaning ændrede værket til et blankt lærred og beholdt de godt 500.000 kroner.

Museet accepterede at udstille værket, men krævede bagefter pengene tilbage. Forleden udløb den frist, museet havde sat for tilbagebetaling. Derfor har Kunstens direktør, Lasse Andersson, sagt, at han overvejer sagsanlæg. Haaning slår nu fast, at han ikke er blevet sagsøgt. Han ser det ikke som et tyveri, men som en del af kunstværket, at han har beholdt pengene, og mener derfor, at det er ham, der har penge til gode i form af sit honorar på 10.000 kroner samt produktionsomkostninger og vederlag for visning.

”De kan jo ikke benægte, at de har vist værket. Hvordan kan de egentlig tillade sig at holde det beløb tilbage?”, spørger kunstneren.