Kunstværker af mænd er 10 gange mere værd end kvinders

Nyt engelsk dokumentarprogram ser på, hvor lang vejen er til ligeløn mellem kønnene i kunstverdenen. Og den er angiveligt lang

Verdens dyreste maleri "Salvator Mundi", som angiveligt er malet af Leonardo da Vinci, blev i 2017 solgt for 3,3 milliarder danske kroner – næsten ti gange så meget som det dyreste maleri af en kvindelig kunstner.
Verdens dyreste maleri "Salvator Mundi", som angiveligt er malet af Leonardo da Vinci, blev i 2017 solgt for 3,3 milliarder danske kroner – næsten ti gange så meget som det dyreste maleri af en kvindelig kunstner. Foto: Peter Nicholls/Reuters/Ritzau Scanpix.

Selvom kvinder udgør op til 70 procent af de studerende på kunstakademier verden over, så bliver de prismæssigt distanceret af deres mandlige kolleger, der typisk kan sælge deres værker 10 gange dyrere, end hvad kvindelige kunstnere kan.

Det er budskabet i et dokumentarprogram på BBC Radio 4, der i går, torsdag, blev præsenteret af forfatter og journalist Mary Ann Sieghart.

Hun har blandt andre talt med lektor i samtidskunst, Helen Gørrill fra universitet i Dundee i Skotland, der er forfatter til bogen ”Women Can’t Paint” (Kvinder kan ikke male). Den provokerende titel er hentet hos den kendte tyske kunstner Georg Baselitz, der tilbage i 2015 i et avisinterview sagde: ”Kvinder er ikke særligt gode til at male. Det er et faktum. Markedet lyver ikke”.

Det var den påstand, som Helen Gørrill satte sig for at undersøge ved at studere priserne på 5000 værker sat til salg i forskellige dele af verden. Hun nåede frem til den for kvinder deprimerende konstatering, at hver gang et værk af en mand sælger for 100 kroner, så vil et tilsvarende værk af en kvinde kun indkassere 10 kroner.

”Det er den mest chokerende forskel mellem kønnene, som jeg har set i nogen branche,” fortæller hun i BBC-programmet.

Denne forskel, hvor værker af mænd sælger for 10 gange mere, gør sig gældende fra toppen til bunden af kunstmarkedet. Verdens dyreste maleri, ”Salvator Mundi”, som angiveligt er af Leonardo da Vinci, blev således solgt for 450 millioner dollar – svarende til 3,3 milliarder danske kroner. Den bedst sælgende kvindelige kunstner er amerikanske Georgia O’Keeffe, hvis værk ”Hvid blomst nr. 1” for syv år siden opnåede en auktionspris på næsten en tiendedel med 44,4 millioner dollar, svarende til 325 millioner danske kroner. Man kan sige, at prisen stadig er ganske pæn, men faktum er, at værket er 10 gange billigere end det dyreste værk af en mand.

Det spiller naturligvis ind, at kvinder stor set ikke fik lov til at udfolde sig som kunstnere, da Leonardo da Vinci levede. Georgia O’Keeffe levede omvendt fa 1887-1986, og var blandt fortroppen af markante kvindelige kunstmalere.

På den positive front hæfter kunstavisen Art News sig ved, at 65 procent af værkerne på en auktion for moderne kunst hos auktionshuset Sothesby’s i New York var af kvinder – men også, at det netop er en sjældenhed. Ved auktionen i maj blev der sat nye prisrekorder for fire kvindelige kunstnere. Men de kunne ikke hamle om med priserne på etablerede navne som Francis Bacon og Georg Baselitz.

At kvinderne i kunstverdenen stadig er på vej frem, blev understreget på årets Biennale i Venedig, hvor kvinderne ikke alene var i flertal, men også fra en mere alsidig etnisk baggrund. 

Alligevel tyder noget på, at kunstkøbere har en præference for mandlige kunstnere. Ifølge avisen The Guardian har Oxford-professor Renée Adams bedt en gruppe kunstsamlere vurdere ud fra motivet alene, om et værk er begået af en mand eller kvinde. De gættede kun rigtigt halvdelen af gangene. Alligevel var kunstkøberne mere interesserede i et værk, når de fik vide, at det var af en mandlig kunster – uanset om det var tilfældet eller ej.