Lægeromaner storhitter i Danmark

En ud af ni skønlitterære bøger, der blev solgt i 2010 i Danmark, var en romantisk kærlighedsroman

Mange kvinder nyder at slappe af med en kærlighedssistorie. Der ikke mange steder, hvor man kan læne sig tilbage og lave en lille parentes om hverdagen i en overskuelig tidslomme, siger en professor i medievidenskab. --
Mange kvinder nyder at slappe af med en kærlighedssistorie. Der ikke mange steder, hvor man kan læne sig tilbage og lave en lille parentes om hverdagen i en overskuelig tidslomme, siger en professor i medievidenskab. --. Foto: .

Smukke kvinder i stramme kjoler. Bredskuldrede mænd med rappe replikker og ditto sportsvogne. Og hede, hede kærlighedsforhold.

De såkaldte lægeromaner eller romantiske trivialromaner – bøger med romantiske forviklinger og saftige kærlighedsforhold – kan stadig få kvinder til at drømme sig væk.

I 2010 udgav den canadiske boggigant Harlequin 360 forskellige kærlighedsromaner i Danmark, som blev solgt i omkring 500.000 eksemplarer. Til sammenligning blev der solgt omkring 4,5 millioner øvrige skønlitterære bøger i 2010 i Danmark ifølge Boghandlerforeningen.

Det svarer til, at en ud af ni skønlitterære bøger, der blev solgt i 2010, var en romantisk kærlighedsroman.

Samtidig har Harlequin undgået at blive ramt af den økonomiske krise, som ellers har gjort både 2009 og 2010 til kriseår for Den danske Boghandlerforening med svigtende bogsalg.

Således er salget af Harlequinbøger ikke faldet under den økonomiske krise, men har bevaret status quo.

Olaf Winsløw, der er direktør i Boghandlerforeningen, tror, at Harlequins succes netop skyldes den økonomiske krise.

"At man i en krisetid søger mod spænding og romantik, det synes jeg ikke er spor underligt. I en krisetid søger man mod billig underholdning, men man søger også noget, der bekræfter en i, at der er noget positivt i menneskelivet, og der passer romantikken godt ind, hvis jeg skal komme med en lommefilosofisk forklaring," siger han til DR Kultur.

Pia Thanning, der er projektchef hos JSL Publications, der er den danske udgiver af Harlequin-bøgerne, tror også, at den økonomiske krise er en af grundene til, at der bliver solgt flere og flere Harlequin-bøger i Skandinavien.

"Når riget fattes penge, så har folk tit brug for noget med noget opdrift i. Folk har mere et behov for at drømme sig væk, og det giver kærlighedsromaner jo rig mulighed for. Men når det er sagt, så har genren jo historisk set vist sig at være rimeligt ?konjunktur-resistent?, og kærlighed som tema ganske langtidsholdbart," siger hun til DR Kultur.

Kirsten Drotner, der er professor i medievidenskab ved Syddansk Universitet, og som har forsket i kærlighedsromaner, kalder de romantiske bøger for et lille åndeligt stykke chokolade.

"I et ellers meget velforsynet kulturliv, er der ikke så mange steder, hvor man individuelt kan læne sig tilbage og lave en lille parentes om hverdagen i en overskuelig tidslomme. Det handler ikke om Dostojevskijs samlede værker, der kræver en sommerferie. De romantiske bøger er tilgængelige, og det tiltrækker mange. Samtidig sker der noget, der er noget spænding og romantik. Man møder en mr. Right, men i en lidt mere seksualiseret udgave, end man gør i sin daglige vandring i hverdagslivet."

På trods af den halve million solgte eksemplarer årligt, er det sjældent, man hører noget til den litterære genre.

"Det er, fordi genren lig-ger nederst i det litterære genrehierarki," forklarer Kirsten Drotner.

"Det handler om, hvad der bliver anset for at være god og fin litteratur, og her ligger den romantisk kærlighedsgenre i bunden. Genren er jo egentlig en af de ældste, der findes inden for populærlitteratur overhovedet. Men den er overset som genre. For at den kan tiltrække så mange mennesker og har så bred en gennemslagskraft, det er jo ellers interessant."

/ritzau/