Prøv avisen
Bog

Så ta’r vi på landet

4 stjerner

Ny bog guider kompetent gennem det danske sommerlands arkitektur

Hvad sker der med os, når vi forlader hverdagens trummerum og tager på landet? Når vi placerer os mellem natur og civilisation? For mange mennesker betyder bevægelsen et farvel til de evindelige gentagelser og et goddag til den frie tids uanede muligheder, og derfor bliver vores sommerbolig, hvor ydmyg den end måtte være, i høj grad det sted, hvor vi lever – mens vores byhus eller lejlighed snarere bliver det sted, hvor vi bor.

Og sådan må man formode, at der er flere og flere danskere, der har det, for antallet af sommerhuse er støt stigende og har været det længe. Mens der i 1945 var 4180 sommerhuse i Danmark, var der 156.261 i 1965 og ikke mindre end 222.751 i 2016.

Men hvordan opstod vores landliggerkultur egentlig? Og hvordan har den forandret form og udseende op gennem århundrederne? Det giver den stemningsfulde ”Sommerlandets arkitektur. Drømmen om det gode liv” et kvalificeret og underholdende bud på, og den viser, hvordan sommerhuset med velfærden og den stadigt større fritid, som folk får op gennem 1900-tallet, bliver en del af massekulturen og ikke længere blot er for de få.

De forskellige bidragydere trækker på en lang række kilder fra filosoffer til forfattere, malere og arkitekter, hvorfor bogen ud over at være en sommerlandets arkitekturhistorie også bliver en sommerlandets kulturhistorie, der tager os med tilbage til 1800-tallet, hvor landliggerlivet var forbeholdt borgerskabet og aristokratiet. Herfra bevæger den sig over de mere folkelige badeanstalter og cottageparker til badehoteller i blandt andet Skagen og Svinkløv samt de sociale feriebevægelser i 1900-tallet med kolonihaver og ferieparker som Dansk Folkeferie til campingkulturen og modernismens avancerede sommerhuse, som siden blev erstattet af katalogvarer, der kom kørende klar til brug på en blokvogn.

Bogen, som er udgivet i forbindelse med en udstilling af samme navn, der kan ses på Sophienholm fra 16. juni til 2. september 2018, på Faaborg Museum fra 17. november 2018 til 22. april 2019 samt på Kunstcenteret Silkeborg fra 11. maj til 29. september 2019, er rigt illustreret med malerier, fotografier, skitser over huse samt avis- og magasinsider. Det spiller flot sammen med den strengt opsatte tospaltede tekst, som igen passer til sprog og stil, der er akademisk, grænsende til det tørre og upersonlige, men ikke desto mindre velformidlet og god at få forstand af.

For den arkitekturinteresserede er ”Sommerlandets arkitektur. Drømmen om det gode liv” således gefundenes fressen, mens den for alle andre byder på et fint stykke kulturhistorisk formidling, som giver stor lyst til at rejse rundt i sommerlandet og kigge på huse, såvel knopskydende, hjemmebyggede kolonihaver som afsidesliggende arkitekttegnede unika – og til at læse nogle af de citerede bøger som for eksempel Herman Bangs ”Sommerglæder” fra 1902 til Amalie Laulund Trudsøs ”Sommerhus” fra 2016.