Prøv avisen

Litterære klassikere genopstår som tv-serier

”At der laves en tv-serie på baggrund af ’The Handmaid’s Tale’ (billede), der er fra 1985, er også et udtryk for, at tv-serien har ændret kulturel status. I dag er det helt legitimt at tale om, hvilke tv-serier man ser, og generelt er der sket et kvalitativt løft. Derfor passer det i dag også ind at tage en moderne klassiker fra Margaret Atwoods forfatterskab og lave den som en velproduceret serie uden forventninger til, at den skal ramme bredt,” fortæller lektor ved Københavns Universitet, Helle Kannik Haastrup. Foto: George Kraychyk/AP

”Anne fra Grønnebakken” og ”Pelle Erobreren” genopstår på skærmen

Anne fra Grønnebakken. Den lille rødhårede pige med de store, filosofiske ord og tanker kunne første gang opleves i den canadiske forfatter Lucy Maud Montgomerys roman fra 1908. Siden er historien om den forældreløse Anne blevet solgt i mere end 50 millioner bogeksemplarer verden over og har været genstand for flere filmatiseringer. Nu har også den populære udbyder af film- og tv-serier på internettet Netflix kastet sig over historien.

I øjeblikket kan danske Netflix-brugere under titlen ”Mit navn er Anne” følge Anne i slutningen af 1800-tallets Canada. Den første sæson består af otte afsnit. Men ”Anne fra Grønnebakken” er ikke den eneste litterære klassiker, som tv-serie-udbydere har fået øjnene op for. Også Margaret Atwoods nyere romanklassiker fra 1985, ”Tjenerindens fortælling”, eller ”The Handmaid’s Tale” på engelsk, kan i øjeblikket ses som tv-serie på den amerikanske streamingtjeneste HBO, der også har annonceret, at de er på vej med en tv-serie kaldet ”Erobreren”, som bygger på den danske Martin A. Nexøs klassiker fra starten af 1900-tallet ”Pelle Erobreren”.

Jakob Isak Nielsen, der forsker i tv-serier og er lektor ved Aarhus Universitet, ser genindspilningerne af klassikerne som et udtryk for tv-seriers øgede popularitet.

”Det vidner om, at der er sket en eksplosion i forhold til den volumen, tv-serier har i dag. Der bliver produceret flere føljetonserier end nærmest nogensinde før. At det er de klassiske romaner, der nu trækkes på, ser jeg som et tegn på, at der er en enorm efterspørgsel og mangel på originale manuskripter, som er gode nok til at kunne bære en ny serie – og det kan klassikerne,” siger han.

Andre læser lige nu