Prøv avisen

Litteratur-tv bør handle om mere end kærestesorger

I ”Øgendahl og de store forfattere” er litteraturen væk. Æstetikken og formsproget forbliver formørket, og kun det psykologiske står tilbage. Det bliver til et vidnesbyrd om, hvem H.C. Andersen var, men ikke om, hvordan det personlige kan blive ophøjet og blive til stor, blivende kunst. Foto: DR

DR har mødt kritik efter premieren på ”Øgendahl og de store forfattere”. Selvom kritikken er berettiget, skal man passe må med at være alt for puritansk, når det gælder litterære programmer, mener professor

Hvordan skal DR formidle litteraturstoffet? Det spørgsmål er igen blevet aktuelt, efter første afsnit af programmet ”Øgendahl og de store forfattere” blev sendt onsdag i sidste uge. For her er det den folkelige komiker Mick Øgendahl og ikke en litteraturekspert, der tager læserne gennem mødet med store danske forfattere som H.C. Andersen, Dan Turèll og Karen Blixen, der gestaltes af skuespillere.

Netop dét valg af vært og formidlingsform har mødt kritik i flere medier, hvor programmet kaldes banalt og fordummende, ligesom DR generelt beskyldes for ikke at tage litteraturstoffet seriøst. For det nye litteraturprogram lægger sig i slipstrømmen på efterårets premiere på ”Vild med bøger”, hvor DR med Flemming Møldrup i værtsrollen satsede på et folkeligt ansigt og bestsellere.

Professor i litteratur ved Syddansk Universitet Anne-Marie Mai er en af de eksperter, der medvirker i serien om de store forfattere og i første afsnit er med til at klæde både Mick Øgendahl og seerne på med viden om H.C. Andersen. Hun ser både fordele og ulemper ved programmet.

”Det er godt, at DR vil tage fat i litteraturen og vil få den ud til et stort publikum. Derfor gik jeg også med til at deltage i programmet, selvom jeg havde mange overvejelser,” siger hun.

Blandt andet var hun skeptisk over for valget af Mick Øgendahl som vært.

”Jeg var bange for, at Øgendahl skulle lave standup over litteratur, men det synes jeg ikke han gør. Han viser sin uforfærdede interesse for forfatterskaberne, og i H.C. Andersen-programmet bliver han faktisk en litterær Andersen-karakter. Han er lidt en Klods-Hans, der kommer med mudder i lommerne, og det kan man godt bruge til noget. Men man gør en fejl ved at kalde ham vært i lanceringen af programmet, for det er ikke det, han er,” siger Anne-Marie Mai.

Et mere kritisk punkt er ifølge professoren, at det litterære i programmet ender med at fylde for lidt i forhold til det biografiske.

”Jeg får i programmet sagt, at H.C. Andersen er vores betydeligste forfatter. Men det bliver banalt, når min forklaring på, hvorfor han er det, ikke er kommet med.”

Anne-Marie Mai har set mediernes negative kritik, som ifølge hende til dels er berettiget. Men samlet set har resultatet sine fordele, mener professoren, der selv har fået flere positive reaktioner fra seere – både på de sociale medier og i den lokale brugs.

”Måske skal man være mere lydhør og sige, at her er faktisk noget, mange seere er glade for, og passe på med ikke alt være alt for puritansk, når det gælder litterære programmer,” siger Anne-Marie Mai, der dog generelt synes, at litteratur ikke fylder nok på DR’s tv-kanaler.

”Det er, som om DR har det udgangspunkt, at litteratur er alt for svært at formidle på tv. Men dk4 gør en kæmpe indsats for litteraturen og er gode til at invitere forskere som mig ind,” siger hun.

Morten Visby, der er formand for Dansk Forfatterforening, er positiv over for DR’s nye forsøg på at formidle litteratur, men mener, at DR ender med at tale ned til folk.

”På det grundlæggende plan er jeg helt med på, at DR selvfølgelig ikke skal have en ’Kloge Åge’ til at sidde i en lænestol og læse op af kompliceret litteratur. Men når det er sagt, så synes jeg, at DR tager lidt fejl af den målgruppe, de prøver at nå, ved at vælge den her meget poppede og overfladiske linje. Der er ikke noget i vejen med hensigten, men DR skyder sig selv i foden ved at undervurdere, hvor tæt et forhold den almindelige dansker faktisk har til at læse,” siger Morten Visby.

Han mener, at formidlingen som public service kommer til kort, fordi ”programmet med vold og magt vil aflede opmærksomheden fra litteraturen selv”.

”Der sidder potentielle litteraturlæsere rundt om i Danmark, som ikke føler sig inspireret af overfladisk dramatisering og vil høre om mere end kærestesorger og papirklip. Jeg kunne ønske, at DR i stedet prøvede at ramme de seere, der ikke er helt uinteresserede i bøger, men måske har brug for inspiration til at læse mere eller til at læse noget andet,” siger Morten Visby.

Fra Mette Offenberg, der er redaktionschef i DR Kultur, lyder det, at ønsket fra DR’s side er at henvende sig til en bred målgruppe og udbrede interessen for litteratur. Til kritikken af ”Øgendahl og de store forfattere” siger hun:

”Jeg synes ikke, vi taler ned til folk, eller at det er banalt. Vi taler om litteratur i et hverdagssprog, og det kan jeg ikke se noget galt i. Der er måske en tendens til, at når der skal tales om litteratur, skal det foregå i sorte rullekravesweatre og i en alvorlig mine, men vi vil gerne have flere mennesker ind i litteraturens verden, og det kræver, at det er underholdende, samtidig med at vi gør dem klogere. Generelt fungerer nørdet snak om bøger bedst på radio, fordi tv-seerne er forvænt med, at der skal være underholdning og fart over feltet,” siger Mette Offenberg.