Litteraturfestival synker ned i den russiske sjæl

For 14. år i træk er det tid og koncentration, der er i fokus, når litteraturfestivalen Verdenslitteratur holdes i weekenden. Denne gang er det den russiske forfatter Mikhail Sjisjkin, der er æresgæst

Én forfatter, to dage og 200 publikummer. Det er hovedingredienserne ved litteraturfestivalen Verdenslitteratur på Møn, der begynder i dag.
Én forfatter, to dage og 200 publikummer. Det er hovedingredienserne ved litteraturfestivalen Verdenslitteratur på Møn, der begynder i dag. Foto: Heidi Maxmiling Denmark.

Én forfatter, to dage og 200 publikummer. Det er hovedingredienserne ved litteraturfestivalen Verdenslitteratur på Møn, der begynder i dag.

Her er det tid og koncentration, der skal være nok af. Og i år er det den prisbelønnede, russiske forfatter Mikhail Sjisjkin, der er på programmet.

En forfatter, hvis internationale gennembrud kom med romanen Venushår, der blev udgivet på dansk i 2012 og efterfølgende udråbt til et moderne russisk mesterværk her i avisen.
LÆS OGSÅ:Kunsten kommer, når virkeligheden kalder

For godt en uge siden fulgte Brevbogen. Og på Møn er arrangør og initiativtager til festivalen, Marianne Hiort-Lorenzen spændt på, om det danske publikum kan synke ned i forfatterens russiske sjæl.

Jeg glæder mig til at opleve hans korrespondance med publikum. Det har vi tid til at gøre denne weekend. Vejen ind i en hvilken som helst god bog er tid og koncentration, siger hun.

Det var det, Marianne Hiort-Lorenzen ønskede at opnå, da hun tog initiativ til, at den første festival skulle holdes i 2000. Det skulle også være en festival med internationalt udsyn, hvilket er blevet efterlevet med besøg i årenes løb af Günter Grass, Fay Weldon og Haruki Murakami.

I løbet af weekenden vil Mikhail Sjisjkin blive interviewet i to gange tre timer af henholdsvis forfatter og journalist Frank Esmann og lektor i russisk litteratur ved Københavns Universitet Tine Roesen. Hun forventer et intenst nærvær, hvor fokus er på forfatterens værk og læseren. Samtidig får publikum litteratur i verdensklasse, mener hun.

Meget russisk litteratur er stadig i gang med at gøre op med sovjettiden og skriver ud fra de erfaringer og traumer, det har bragt med sig, og i et sprog, der er meget indforstået. Men Mikhail Sjisjkin er unik, fordi han har gjort sig fri af Sovjet. Han appellerer til læsere over hele verden, siger hun.

Mikhail Sjisjkin er født i Moskva i 1961, men flyttede for 18 år siden til Schweiz på grund af kærlighed. Siden har han betragtet sit fædreland udefra med kritiske briller som en vægtig samfundskritiker via essays og artikler. Og det har været med til at give hans romaner internationalt udsyn, vurderer Tine Roesen.

Det er den typiske monstrøse roman, hvor de store spørgsmål slås op, og det er virkelig svær litteratur, han skriver. Men det er alligevel ikke specielt russisk. Det er snarere svært, fordi han involverer myter, fortællinger og litteratur fra hele verdenshistorien, siger hun.

Verdenslitteratur på Møn er bare en af mange litteraturfestivaler, der er kommet til de senere år. Og det glæder Anne-Marie Mai, professor i litteratur ved Syddansk Universitet, at litteraturen på den måde gøres synlig, og at der på Møn er fokus på fordybelse. Men hun advarer også imod, at mængden af festivaler tager overhånd.

Det er problematisk, hvis vi kun kan opleve litteratur, når der er sat ordet festival bagefter. Men der er vi heldigvis ikke nået til endnu, siger hun.

Verdenslitteratur på Møn