Lolland og Vestsjælland gemmer på unikke samlinger af Jesus på korset

Hverken Stiftsmuseet i Maribo eller kunstmuseet i Sorø er blandt landets mest besøgte museer. Men det er en skam, for begge museer rummer et stykke af Danmarks kristne kulturarv

Krucifiks fra Nørre Ørslev Sogn på Falster, som er udstillet på Maribo Stiftsmuseum. –
Krucifiks fra Nørre Ørslev Sogn på Falster, som er udstillet på Maribo Stiftsmuseum. – . Foto: Leif Plith Lauritsen/Museum Lolland-Falster.

Ni krucifikser fra den danske middelalder er omdrejningspunktet for en udstilling på Maribo Stiftsmuseum på Lolland.

Ni krucifikser lyder måske ikke af meget, men faktisk er samlingen ”Oh My God” noget nær enestående. Det samme kan siges at gøre sig gældende for en samling, der kan findes i den sjællandske by Sorø. På Sorø Kunstmuseum gemmer der sig nemlig omkring 20 træudskårne helgenfigurer og krucifikser fra middelalderen.

”Det er begge samlinger af europæisk format. De er måske ikke store i størrelsen, men de er af første klasse, og at vi har dem i Danmark, er pragtfuldt,” siger professor emeritus Brian McGuire, der har forsket i Danmarks kristning.

Ikke mindst er begge samlinger et besøg værd, mener Brian McGuire. Det er nemlig helt særligt for Danmark, at museer som stiftsmuseet i Maribo og kunstmuseet i Sorø kan byde på kristen kulturhistorie i dette format. Alligevel er mange slet ikke klar over, at samlingerne eksisterer, vurderer Brian McGuire.

”Krucifiks-samlingerne er grund nok i sig selv til at besøge museerne, selvom mange måske nærmere kommer til Sorø for at se billedkunsten. Samlingerne er meget lidt kendte i offentligheden, og jeg tror heller ikke, at lokale folk fra Vestsjælland og Lolland aner, hvad disse museer rent faktisk indeholder,” siger Brian McGuire.

Og hvad er det så, museerne indeholder, og som gør, at de to danske samlinger er unikke europæisk set?

”Da Reformationen kommer, er man i Danmark fra officiel side ikke opsat på, at al den gamle kirkekunst skal fjernes. Efterhånden som de stilistiske udtryk langsomt ændrer sig, og man får nye opfattelser af, hvad der skal være i en kirke, sætter man nogle af disse ting på loftet. Der får de lov til at samle støv, indtil de bliver genopdaget i 1800-tallet og 1900- tallet, hvor man forstår, at det er en værdifuld del af kirkehistorien,” siger Brian McGuire.

Mange andre lande har gennem historien ikke formået at bevare den kristne middelalderkunst. At det er lykkedes i Danmark, er afgørende for, at de særlige samlinger i dag er at finde i både Sorø og Maribo.

Begge steder kommer figurerne fra lokale kirker og er blevet istandsat, inden de er rykket ind i museumslokalerne. De udstillede krucifikser tilbyder både en visuel, sanselig oplevelse, fortæller en historie om tidligere tiders håndværk og bidrager samtidig til forståelsen af den større historie om den danske kristne kulturarv.

”De er et vidnesbyrd om dansk kristendoms styrke i middelalderen. Samtidig er det ganske enestående, at vi kan følge udviklingen fra den højgotiske meget smukke, lidende Kristus på korset til den sengotiske mand med utroligt mange smerter og lidelser,” siger Brian McGuire.