Mødet med den argentinske passion

Der er lagt i den komiske kakkelovn i "Superclásico", der dog også er en alvorlig film, der vil have os til både at grine, græde -- og tænke
SE TRAILER

Den står på ægteskabelig krise i ""Superclásico"", hvor Anna (Paprika Steen) har forladt sin mand (Anders W. Berthelsen) til fordel for en yngre argentinsk mand. --
Den står på ægteskabelig krise i ""Superclásico"", hvor Anna (Paprika Steen) har forladt sin mand (Anders W. Berthelsen) til fordel for en yngre argentinsk mand. --. Foto: Sandrew Metronome.

 
 
FIRE UD AF SEKS STJERNER

Vi kender Ole Christian Madsen som instruktør af alvorsfulde film som "Nordkraft" og "Flammen og Citronen"; og han har fortalt om parforhold i krise i dogmefilmen "En kærlighedshistorie" og i "Prag". Den ægteskabelige krise er taget til i "Superclásico", der samtidig markerer et genreskift fra det intime kammerspil over mod komedien. Ikke til, men netop over mod, for selvom der er bliver lagt i den komiske kakkelovn, er "Superclásico" også en alvorlig film, der vil have os til både at grine, græde – og tænke.

Det meste af historien udspiller sig i Buenos Aires i Argentina. Der bor Anna (Paprika Steen), der har forladt sin mand, vinhandleren Christian (Anders W. Berthelsen), til fordel for en yngre argentinsk mand, hun har mødt gennem sit arbejde. Anna handler med fodboldspillere og har forelsket sig i en af sine kunder, den selvbevidste og meget umiddelbare Juan. Så hun vil skilles – i en fart. Hjemme i villaen i Brønshøj sidder Christian og er i gang med at drikke restlageret fra vinbutikken, der er ved at gå konkurs. Samtidig har deres 16-årige søn, Oscar, problemer med at finde ud af, hvem han er. Christian beslutter, at de to skal hente Anna hjem fra Buenos Aires.

Her får de tre danskere deres sag for. Den argentinske livsstil, som først har draget Anna, får efterhånden sit tag også i Christian og Oscar. Godt nok forstår ingen af de to entusiasmen ved den fodboldkamp, der tidligt anslår modsætningen mellem den passionerede og den kølige livsholdning, og som har givet filmen dens titel. Men de drages mod temperamentet og gløden i livet der på den anden side af jorden. Oscar forelsker sig, og Christian lærer om passion i mødet med en vinbonde og en kvindelig tangodanser.

Filmens billeder suppleres af Mikael Bertelsens fortællerstemme, der lægger en lettere ironisk distance til de skærmydsler, menneskene udsætter sig selv og hinanden for, når de tager en tur med kærlighedskarrusellen. Af argentinerne lærer danskerne at tage livet med en alvorsfyldt passion, hvor det handler om at bevare både lidenskaben og æren.

Komedien tager på den ene side lidt af tyngden ud af den ellers tunge historie. Samtidig lever komedien af at stille tingene hårdt op over for hinanden – med fare for ikke hele tiden at holde sig på den rigtige side af den hårfine grænse mellem det morsomme og det banalt stereotype.

"Superclásico" klarer ikke skærene hele vejen igennem. Juans figur tipper ofte over i latin lover-modellen, og også andre af de argentinske karakterer bliver overtydelige og karikerede i deres modsætning til de følelsesfrustrerede danskere. Det er en skam, for ellers er "Superclásico" et vældigt forfriskende bud på en moderne sædekomedie.

kultur@k.dk

Superclásico. Instruktion: Ole Christian Madsen. 99 minutter. Premiere i 85 biografer.