Kvinderne bag nyopstartet forlag: Makkerskabet er forlagets fundament

Louise Dorthea Vind og Marianne Kiertzner var begge erfarne i forlagsbranchen, da de sidste år stiftede forlaget Grønningen 1. Hvis man vil frem i forlagsbranchen, skal nærheden fra de små forlag kombineres med de store forlags kommercielle kræfter, mener de

Makkerskabet er det solide fundament under Grønningen 1, mener de to stiftere Marianne Kiertzen (tv.) og Louise Dorthea Vind. Makkerparret har arbejdet sammen i forlagsbranchen i 13 år, og sidste år stiftede de forlaget Grønningen 1. – Foto: Mikkel Møller Jørgensen.
Makkerskabet er det solide fundament under Grønningen 1, mener de to stiftere Marianne Kiertzen (tv.) og Louise Dorthea Vind. Makkerparret har arbejdet sammen i forlagsbranchen i 13 år, og sidste år stiftede de forlaget Grønningen 1. – Foto: Mikkel Møller Jørgensen.

Det kan være svært at se på forlaget Grønningen 1, at de kun har eksisteret et enkelt år. Det første man møder, når man træder ind i forlagets lokaler i hjertet af København, er en imponerende farverig vinduesmosaik, der giver rummet et næsten kirkeligt udtryk, og fortsætter man op ad trappen, bliver man mødt af åbne, lyse kontorlokaler, der emmer af liv og aktivitet. Men en bunke flyttekasser og et kontor fyldt med stakke af bøger afslører, at forlaget Grønningen 1 har haft travlt i deres første leveår. Faktisk er de kun lige begyndt.

Forlaget, der er stiftet af indehaverne Louise Dorthea Vind og Marianne Kiertzner, var hurtige til at etablere sig på det danske bogmarked, da de tilbage i september 2019 udgav deres første titler, og siden da har Louise Dorthea Vind og Marianne Kiertzner haft høje ambitioner.

Men hvad kræver det at markere sig på toppen af en bogbranche, hvor nye forlag skyder frem, og hvor konkurrencen om læsernes opmærksomhed er hård? Ifølge Louise Dorthea Vind og Marianne Kiertzner, der begge er tidligere chefer på forlaget People’s Press, ligger deres store styrke i det stærke makkerskab, de har bygget op:

”Vi har arbejdet professionelt sammen i 13 år, og vi har haft vores op- og nedture, men det er et ekstremt stærkt makkerskab. Vi er meget forskellige, vi kan noget forskelligt, og så har vi en dyb respekt for hinanden. Det tror jeg faktisk er et væsentligt udgangspunkt for vores virksomhed. At vi har haft den stabilitet med fra starten,” siger hun.

”Vi stoler på hinandens beslutninger. Det giver en ro og en sikkerhed. Vi har jo skullet dække nogle funktioner i forlaget som virksomhed, som vi ikke tidligere har arbejdet med. Så er det vigtigt at kunne bruge hinanden,” tilføjer Marianne Kiertzner.

Foruden stifternes store tillid til hinanden henter deres forlag støtte hos partneren reklamebureauet Wibroe, Duckert og Partners, der ifølge Louise Dorthea Vind og Marianne Kiertzner skal gøre forlaget ekstra stærkt, når det kommer til branding og kampagner, og give de to forlagsredaktører mulighed for at fokusere på bøgerne.

”Vi vil gerne opbygge en lang liste af bøger, der henvender sig til mange forskellige læsere. Vi skal udgive bøger, som både læserne og forfatterne får noget ud af og bliver glade for. For enhver forfatter handler det om at blive læst, det handler ikke kun om økonomi. Vi skal forløse begge dele,” fortæller Louise Dorthea Vind og uddyber:

”Det gør man ved at tænke sig om allerede, når man antager en bog, og ved at gøre sig umage. Vi startede med at have lidt over 20 titler det første efterår, og så har vi haft lidt over 20 titler i det her forår. Det kan lade sig gøre, fordi vi har valgt at opbygge et bredt katalog med fiktion og nonfiktion, og så har vi haft øje for at gøre forlaget stærkt med titler, der i udgangspunktet kan noget,” siger hun.

At Grønningen 1 ønsker at udgive bredt på tværs af genrer, er der ingen tvivl om. De udgiver alt fra livsstilsbøger til krimier. Det kan lyde lidt vanvittigt, siger de to, men der er altså en mening med galskaben.

”Der er en styrke i det brede perspektiv, og så er det sjovt. Bøgerne har forskellig slags energi, og så fungerer bøger som en slags samfunds-termometer,” forklarer Marianne Kiertzner. Det handler om at kunne spotte, hvad der rører sig i samfundet, mener de to forlagsredaktører.

”Jeg tror, at det ville have været svært at starte Grønningen 1 for 20 år siden. Dengang så verden helt anderledes ud. Der var det de store spillere, der dominerede forlagsbranchen, og man fulgte en meget fast samarbejds-model,” forklarer Louise Dorthea Vind.

Ifølge Grønningen 1 er det i dag mindre vigtigt at være et stort forlagshus for at kunne klare sig godt på bogmarkedet. Det forklarer de to forlæggere med, at der er sket en spredning fra det etablerede til det sociale.

”I virkeligheden har de små forlag lige så stor adgang til læserskaren som de store forlag. Det havde de ikke tidligere. Dengang krævede det, at man blev lukket ind i de gyldne sale hos de store forlag for at komme ud på hylderne i butikkerne. Nu er der åbnet mere op, og det gør det nemmere for de mindre forlag,” siger Louise Dorthea Vind.

”Ja,” tilføjer Marianne Kiertzner, ”Man skal huske på, at det ikke betyder noget for læserne, hvem der har udgivet en bestemt bog. De fokuserer ikke på forlaget, de fokuserer på bogen. Det er vigtigt at huske sig selv på som forlag, at selve forlaget langt hen ad vejen er ligegyldigt. Forfatteren er vigtig,” mener Marianne Kiertzner.

Hvordan synes I, at I som forlagsredaktører er gode læsere?

”Man er en god læser, når man formår at skabe ro og nærvær i forbindelse med arbejdet med manuskripterne. Vi har mange ting, vi skal passe, men vi prøver altid at finde den rette tid til bøgerne, såvel som til forfatterne. En dygtig forlægger skal altid prøve at forstå, hvor forskellige læserne er og sætte sig ind i vedkommendes ønsker og behov for at kunne skabe den bedst mulige bog,” fortæller Marianne Kiertzner.

Det er Louise Dorthea Vind enig med hende i, og pointerer, at det kan føles som en stor sejr for litteraturen, når man får positiv respons for sine udgivelser, især fra læsere, der ikke normalt læser bøger:

”Vi udgav i sommer bogen ’Myten om Operation Bøllebank’. Bogen er et stykke militærhistorie, og så er det historien om selve slaget og problematikkerne herom. Den slags bøger tiltrækker en helt særlig gruppe læsere, som ikke så tit kommer i boghandlen. De er sjove at få fat i. Alle dem, der kommer i boghandlerne og skal have en roman af en stor dansk forfatter, er der jo allerede, men de andre kommer måske på lidt færre visitter. De er gode at få med.”