Malerikonservatorer får flere henvendelser fra danskere, der vil give deres kunst nyt liv

Mange danskere er villige til at bruge penge på at sikre bevaringen af deres private kunst. Det viser en rundringning blandt malerikonservatorer, foretaget af Kristeligt Dagblad

I Hvidovre i København holder malerikonservator Susan Ritterband til. Hun har 40 års erfaring med konservering og restaurering af malerier. For øjeblikket har hun mellem seks og otte ugers ventetid for nye kunder, og det er til trods for, at Susan Ritterband i december ansatte sin tredje malerikonservator.
I Hvidovre i København holder malerikonservator Susan Ritterband til. Hun har 40 års erfaring med konservering og restaurering af malerier. For øjeblikket har hun mellem seks og otte ugers ventetid for nye kunder, og det er til trods for, at Susan Ritterband i december ansatte sin tredje malerikonservator. Foto: Iben Gad/Ritzau Scanpix.

Der er ingen tvivl om, at et gammelt maleri kan få nyt liv. Pludselig træder farverne igen klart frem, gamle sprækker er fjernet, og afskaldet maling er retoucheret. Det er en fryd for øjet, og et møjsommeligt arbejde for landets malerikonservatorer, der med en vatpind bevæger sig forsigtigt frem.

Det er ikke helt billigt at få konserveret eller restaureret kunstværker, men ikke desto mindre er det netop, hvad en del danskere vælger at få gjort i øjeblikket. I helt ekstreme tilfælde kan restaureringer komme til at koste 100.000 kroner, men det meste konserveringarbejde er langtfra omfattende nok til at ende i det prisleje. I mange tilfælde koster behandlinger mellem 1400 og 3000 kroner uden moms.

En af dem, der har oplevet glæden ved en kunstkonservators bevaringsarbejde, er en 79-årig kunstsamler fra Hellerup, der ikke ønsker sit navn i avisen af frygt for tyveri. Han har netop investeret i et auktionsudbudt værk af Richard Mortensen, der med hans egne ord trænger til at blive renset.

”Det er malet i 1968 og har formentlig ikke været renset siden, ligesom det med al sandsynlighed har hængt i et røgfyldt lokale. Jeg har altid drømt om at få et oliemaleri af Richard Mortensen, og nu var chancen der. Han var blandt andet en knaldgod kolorist, og derfor er det vigtigt, at hans farver fremtræder sådan, som han har malet dem, og ikke ses bag et røgslør. At rense et sådant maleri er et job for professionelle, og derfor har jeg valgt at betale en konservator for at gøre det,” fortæller han.

Kunstsamleren er bare en af mange privatpersoner, der investerer i malerikonservering. Kristeligt Dagblad har foretaget en rundringning blandt 12 forskellige kunstkonservatorer i Danmark. Ud af de adspurgte oplever ni af konserveringsværkstederne en stigende efterspørgsel fra privatpersoner, der ønsker alt fra arvestykker til nyindkøbt kunst konserveret. De resterende tre konserveringssteder oplever hverken fremgang eller tilbagegang i antallet af kunder, men beskriver markedet som stagnerende. Hvem den nye gruppe af private kunder er, er der flere bud på.

Hos Fyens Restaurering i Helnæs er et nyt kundeklientel bestående af yngre kunstkøbere opstået, de henvender sig især med moderne kunstværker, der trænger til restaurering, lyder det. Silkeborg Kunstcenter i Midtjylland oplever ligeledes en tilgang af nye unge kunder, mens Britt Christmas-Møller, der leder Konserveringsværkstedet i Bredgade i København, peger på, at flere og flere ønsker at få arvede kunstværker gjort i stand.

I Hvidovre i København holder malerikonservator Susan Ritterband til. Hun har 40 års erfaring med konservering og restaurering af malerier. For øjeblikket har hun mellem seks og otte ugers ventetid for nye kunder, og det er til trods for, at Susan Ritterband i december ansatte sin tredje malerikonservator.

Det er især i løbet af det seneste år, hun har haft tilgang af mange nye kunder, der kommer med privatejet kunst.

Søren Bernsted, der er chefkonservator ved Danske Museers Center for Bevaring af Kunst (Kunstkonserveringen), har gennem sit arbejde i organisationen et stort indblik i kunstkonserveringsmarkedet. Han forklarer, at man groft sagt kan inddele private kunder, der vælger at få deres malerier konserveret eller restaureret, i to grupper.

”Den ene gruppe består af de personer, der ser værket ud fra den affektionsværdi, de selv har knyttet til det enkelte kunstværk. Den anden gruppe er den, der ser på værket ud fra dets markedsværdi. Den første gruppe ser nok ikke så hårdt på prisen, fordi værket har værdi for dem personligt, mens den anden gruppe i højere grad tænker i værkets værdi og vurderer, om en restaurering kan svare sig,” forklarer han.