Man kan ikke se bøgerne for bare forlag

Stadigt flere mindre forlag skyder op, men deres mange nye titler gør det svært for de selvsamme forlag at komme frem i mængden, lød det til debatmøde i kommende litteraturhus

Mads Heinesen fra forlaget Vild Maskine fortæller om en af forlagets kommende udgivelser. Foto: Emil Kastrup Andersen

Det skal handle om bøger. Bøger fra forlag, som nok er små, men også mange. For hvad gør det ved de små fisk i bogmarkedet, at der er så mange om buddet? Det har Litteraturhuset ved Vandkunsten inviteret til debat- arrangement om, og den lille sal er fyldt med så mange gæster, at der må hentes ekstra stole.

Litteraturhuset forventes klar i næste måned og skal huse en række forskellige litteraturarrangementer. Men allerede nu bliver debat- arrangementet holdt i et lokale med mintgrønne vægge, hvor messinglysestagerne i vindueskarmen lyser om kap med de gule blomster i vaserne.

”De ser vilde og visne ud. Det er nok symbolsk,” siger en ældre kvinde.

En anden fortæller, at det skam er haveblomster.

Den sidste kvinde i trekløveret kommer ned til de to andre med tre glas vin, hvorefter opmærksomheden rettes mod enden af lokalet, hvor tre debattører står med ryggen mod et stort maleri.

Per Øhrgaard, professor og præsident i Dansk PEN, præsenterer de tre debattører, som kommer henholdsvis fra forlagene Multivers, Vild Maskine og det tidligere forlag C&K, som nu er blevet opkøbt af JP/Politikens Forlag.

Hvordan ligger landet for de små forlag, som breder sig som en såkaldt underskov på den litterære scene?

Mads Heinesen står bag det relativt nystartede forlag Vild Maskine og forklarer, at konkurrencen er hård. Der bliver udgivet flere bøger, som kæmper om de samme læsere og den samme plads i avisspalterne. Men han indrømmer også, at det skærper markedet og sætter krav til forlæggerne om at udgive kvalitetsbøger.

Samme problematik ser Charlotte Jørgensen, som er tidligere redaktør og forlægger for C&K Forlag. Hun har i mange år satset på nichen af oversat udenlandsk litteratur, hvilket hun har haft succes med, blandt andet med en roman af den italienske forfatter Elena Ferrante, som efterfølgende slog igennem med de storsælgende Napoli-romaner, også udgivet af C&K Forlag.

Hun ser dog en stigende polarisering mellem de store forlag og de små forlag. Det er nemlig svært som et lille forlag at være et kommercielt forlag, som satser på mange og forskellige titler. Den opgave kan kun de store forlag favne, mener Charlotte Jørgensen.

Lige præcis nichen er det, som de små forlag skal gå efter. Der kan de store forlag ikke spise de små op, fortæller Henrik Borberg fra det akademiske forlag Multivers og introducerer sig selv som en olding inden for forlagsbranchen.

Han mener, at styrken ved små forlag er, at de kan mestre nichen, hvilket også er tilfældet hos Multivers, som udgiver akademisk fag- og skønlitteratur samt monografier. Multivers er nichepræget med for eksempel en 13-bindsudgivelse af ”På sporet af den tabte tid” af Proust, som det tog 14 år at udgive.

Men det er ikke let at få bøgerne ud til publikum, istemmer flere. Bibliotekerne køber i højere grad krimierne og ikke den smalle litteratur. Alle vil have krimier, og publikum sukker samstemmigt, da Mads Heinesen nævner, hvor mange eksemplarer Jussi Adler-Olsens seneste krimi blev trykt i.

Forlagene er tvunget til at tænke anderledes også i forhold til markedsføring, forklarer Mads Heinesen fra Vild Maskine. Og Charlotte Jørgensen fra det forhenværende C&K opfordrer også til, at forlagene tager forretningsdelen af faget seriøst. Det handler jo om at få bøgerne ud til læserne.

Eller gør det? For som Per Øhrgaard fra Dansk PEN siger, så er det i dag lettere at blive udgivet end at blive læst. Hvilket også sætter spørgsmålstegn ved, om alle de talrige udgivelser er læseværdige.

Ifølge de tre forlæggere udgiver de i hvert fald ikke litteratur for pengenes skyld, hvilket starter en spredt latter blandt publikum. Her er man fælles om, hvad der virkelig betyder noget. Nemlig litteraturen.

En kvinde er lige ved at vælte et vinglas på gulvet, og der lyder et gisp fra bagerste række. Opmærksomheden retter sig igen mod bøgerne og deres engagerede forlæggere, som alle ønsker, at deres bøger skal nå op til overfladen og ud af det mintfarvede rum.