Mancobas kamp for kunsten imponerer de fleste anmeldere

Det er den danske billedhugger Sonja Ferlov Mancoba (1911-84), der er genstand for Hanne-Vibeke Holsts store nye roman. Anmelderne er imponerede, undtagen en enkelt, der finder ”Kriger uden maske” altmodisch og ulidelig

Over hele linjen af anmeldere – med undtagelse af Lars Bukdahl i Weekendavisen – er der rosende ord til Hanne-Vibeke Holsts nye roman, "Kriger uden maske". Her er forfatteren fotograferet i sit hjem på Frederiksberg ved København.
Over hele linjen af anmeldere – med undtagelse af Lars Bukdahl i Weekendavisen – er der rosende ord til Hanne-Vibeke Holsts nye roman, "Kriger uden maske". Her er forfatteren fotograferet i sit hjem på Frederiksberg ved København. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix.

Der er mange K’er i Hanne-Vibeke Holsts nye roman, konstaterer Jes Stein Pedersen i sin femhjertede anmeldelse i Politiken. Der er kunst, der er kærlighed, der er kvindekamp, og der er krig, alle den klassiske udviklingshistories momenter og mere til, og han er sikker på, at hendes faste læsere vil elske den fermt komponerede fortælling: ”Der er noget lykkeligt vellykket over Hanne-Vibeke Holsts formfuldendte fortælling om Sonja Ferlov Mancoba, der ville ændre verden med lerskulpturer. Til selve det interessante personportræt, som rummer alt fra det første tungekys til en kvindes oplevelse af verdenskrig, kommer jargon, tøj, musik, erotik og meninger i tiden. Det hele fanget på kornet i de to tiår af kunstnerens liv, som romanen stiller skarpt på.”

Sonja Ferlov Mancoba levede fra 1911 til 1984 og voksede op i en privilegeret familie i Charlottenlund nord for København. Som 18-årig lod hun sig mod sin konservative mors vilje indskrive på fru Bizzie Høiers tegneskole, og senere kom hun på Kunstakademiet, hvor hun mødte en række selvbevidste, mandlige kunstnere, der var stærkt inspireret af surrealismen, blandt andre Ejler Bille, Vilhelm Bjerke-Petersen og Richard Mortensen.