Prøv avisen
Bog

Manden, der arbejdede for én dollar om året

3 stjerner

William S. Knudsen var Anden Verdenskrigs mest berømte dansker. Nu udkommer den anden biografi på kort tid om ”One Dollar Man”

Da William S. Knudsen landede i Kastrup den 8. august 1945, kom han, uden det var annonceret til offentligheden. Men da nogle amerikanske officerer og en journalist opdagede ham, blev der stort postyr. Den amerikanske ambassadør kom hurtigt, bilfirmaet General Motors stillede med bil og chauffør, en skare af journalister fulgte ham, og ved et besøg hos Kong Chri-stian X nogle dage senere blev William S. Knudsen udnævnt til Storridder af Dannebrog-ordenen.

Knudsen havde nemlig gjort en helt eventyrlig karriere i USA. Han tog derover som cykelsmed med 30 dollars på lommen og blev ekspert i at indrette fabrikker med samlebånd, først hos Ford, siden hos General Motors, hvor han endte som hele koncernens direktør efter at have gjort Chevrolet til USA’s største bilmærke. Da USA planlagde at omstille sin industriproduk- tion til krig i 1940’erne, overlod præsident Roosevelt den opgave til Knudsen, og han endte som trestjernet general – ingen anden med civil baggrund er nået så højt op i den amerikanske hær. Da havde Knudsen startet og organiseret krigsrettet industriproduktion for 175 milliarder dollars, et svimlende beløb og en produktion, der gjorde Tysklands og Japans nederlag uundgåelige.

Siden blev Knudsen glemt, især i Danmark, og derfor er det en overraskelse, at der dette forår kommer to biografier samtidig. Først kom Martin Lunds (anmeldt her i avisen den 9. februar i år), og nu får vi Ole Sønnichsens. De fortæller den samme historie ret forskelligt. Martin Lunds er den mere historiske med flere oplysninger. Blandt andet er den mere detaljeret om William S. Knudsens opvækst i København, hans familieliv og hans engagement i sin lokale kirke i USA – kristendommen var sammen med troen på familien, flittigt arbejde og det frie demokratiske samfund grundpillerne i Knudsens liv.

Ole Sønnichsen skriver mere journalistisk, og ønsker man en fremstilling skrevet med den lidt bredere pen og mere begejstrede udtryk, er hans bog et godt valg.

Læseren vil igenglæde sig over at møde et spændende og sympatisk menneske. William S. Knudsen bevarede uanset sin høje stilling i samfundet en sund sans for livets praktiske forhold. Han talte indsigtsfuldt og respektfuldt med de arbejdere, der fremstillede kampvogne og bombefly, og med samme enkle og direkte kommunikationsform mødte han præsidenter, ministre, direktører og generaler.

Det blev beundret særligt i det amerikanske samfund, der dengang var mindre snobbet end sine europæiske forfædre i den gamle verden. Han holdt korte møder, skrev korte breve, forlangte rapporter kogt ned til én side og sagde: ”Et møde er en samling af fyre, der ikke kan noget på egen hånd, og som sammen når frem til, at der ikke er noget at stille op.”

William S. Knudsen ville derimod nå noget og sagde om udtrykket ”status quo”, at ”det er latin for, at vi er i store problemer”.

Det er ganske enkelt forfriskende at læse, at der har eksisteret den slags mennesker.