Manden, der bragte underholdning ind på tv

Otto Leisner bragede igennem som manden, der tog underholdningen fra gaden og ind foran fjernsynskameraerne. Udviklingen i teknologien og tidsånden har dog betydet, at han ville have svært ved at slå igennem i dag, lyder vurderingen

De, der tror, at jeg ikke vil vide af tilværelsens mindre gode sider, misforstår mig. Jeg mener bare, at livet i sig selv kan være svært nok. Vi har alle sammen brug for pauser med en underholdning, som ikke slynger kritik, problemer og debatemner i hovedet på os, lød Otto Leisners modsvar, når han blev kritiseret for sine lette underholdningsprogrammer på tv. Og folket stod bag Leisner, der år efter år noterede sig flotte seertal for sine programmer. –
De, der tror, at jeg ikke vil vide af tilværelsens mindre gode sider, misforstår mig. Jeg mener bare, at livet i sig selv kan være svært nok. Vi har alle sammen brug for pauser med en underholdning, som ikke slynger kritik, problemer og debatemner i hovedet på os, lød Otto Leisners modsvar, når han blev kritiseret for sine lette underholdningsprogrammer på tv. Og folket stod bag Leisner, der år efter år noterede sig flotte seertal for sine programmer. –. Foto: Leif Tuxen.

Otto Leisner vil ikke mindst hos ældre generationer altid stå tilbage som manden, der førte underholdningen ind i den bedste sendetid på landets dengang eneste fjernsynskanal, Danmarks Radio.

Han blev selve symbolet for underholdningsprogrammer som "Fup eller Fakta", "Telefonen Ringer" og Kvit eller Dobbelt". Programmer, der var blandt de danske tv-seeres foretrukne, og som gjorde Leisner til en af de mest elskede tv-værter i befolkningen til trods for kritik om forfladigelse og leflen for laveste fællesnævner.

Men hos DR vil han altid blive husket som manden, der førte underholdningen ind på fjernsynet.

Han havde en helt fantastisk fornemmelse for, hvad seerne gerne ville have, og formåede virkelig at fange seerne og tidens tone og levere noget fjernsyn, der på en gang var bredt, folkeligt og super underholdene. Han var virkelig forud for sin tid, siger nuværende underholdningsredaktør hos Danmarks Radio Jan Lagermand Lundme.

Flere medieeksperter mener, at Leisners succes skyldes blandingen af hans særlige personlighed og et blik for det folkelige.

Otto Leisner gjorde det nyskabende, at han tog den folkelige underholdning på markedspladser, tivolier, cirkus og varieteer og førte den ind på fjernsyn. Det er en underholdningsform, som passer bedst til et publikum i studiet, og her var han en dygtig studievært i rollen som fjernsynskonferencier eller -sprechstallmeister. Samtidig havde han en personlighed, der på én gang var en lille smule kejtet og dermed meget menneskelig, og samtidig havde han en stil, der gjorde, at seerne altid følte sig sikre, at det aldrig kunne gå galt, siger Frands Mortensen, der er professor i medievidenskab på Aarhus Universitet.

Den vurdering er journalist og forfatter Gregers Dirckinck-Holmfeld helt enig i. Gennem mange år som journalist på Danmarks Radio lærte han Otto Leisner at kende som manden, der altid oste af overskud, uanset om han talte med gæster i studiet eller folk i bussen.

Han havde en elegant gammeldags venlighed og høflighed, der tiltalte mange især lidt ældre seere, og som gjorde, at han kunne håndtere alle mennesker. Oveni var han meget professionel til at håndtere sin genre som værten, der styrede seerne gennem programmerne, siger Gregers Dirckinck-Holmfeld.

Både han og Frands Mortensen tvivler imidlertid på, at der ville være plads til en Otto Leisner i dansk fjernsyn i dag.

Rollen som fjernsynskonferencier er næsten forsvundet. Underholdningsprogrammer med publikum og quiz, som han stod for, findes kun i begrænset omfang i dag. Der er næsten kun sangunderholdningsprogrammer tilbage, siger Frands Mortensen.

Gregers Dirckinck-Holmfeld påpeger omvendt, at der nok er underholdningsprogrammer i dag, men at både programmernes stil og indhold ikke ville passe til hverken Otto Leisners personlighed eller facon.

Tempoet, skarpheden og den brutalitet, der er kommet ind i underholdningsprogrammerne i dag, havde han nok ikke kunnet acceptere. Det var kendetegnende for ham og hans tid, at det hele skulle foregå jovialt og stilfærdigt, siger Gregers Dirckinck-Holmfeld.

Nutidens studieværter har generelt også en anden form for hurtighed og frækhed, som nok ikke var ham. Hvis du spørger folk over 70 år, så vil de nok savne ham, mens unge mennesker nok vil mene, at han og det, han repræsenterede, vil være lidt for blødt og pænt, siger Gregers Dirckinck-Holmfeld, men tilføjer:

Hvis han havde været 10 år yngre, kunne han måske være en del af TV2 Charlie.

revsbech@kristeligt-dagblad.dk