Marianna Shirinyan gjorde det hundesvære let

Den dansk-armenske pianist brillerede i Prokofjevs klaverkoncert i Tivoli

Marianna Shirinyan gav sig med den største selvfølgelighed i kast med Prokofjevs klaverkoncert. Her ses hun til en tidligere koncert i Tivoli.

I lighed med Beethoven skrev den russiske komponist Sergej Prokofjev fem klaverkoncerter, men mens alle Beethovens værker i denne genre høres hyppigt i koncertsale over det meste af verden, er det kun én af russerens koncerter, der jævnligt bliver programsat. Det er hans ultravirtuose 3. klaverkoncert, som blev komponeret over et årti for til sidst at blive uropført i Chicago i 1921. Det meste af værket, som han ellers selv havde defineret som et af sine ”amerikanske”, blev skrevet i en lille landsby i Bretagne. Partituret er berygtet blandt koncertpianister på grund af sin sværhedsgrad – samtidig med at der er tale om en af de mest populære klaverkoncerter i dag. Det sidste kan være lidt af en gåde, eftersom værket også er en udfordring for de fleste lyttere. Og dog – når en pianist af en kaliber som den dansk-armenske Marianna Shirinyan med den største selvfølgelighed gav sig i kast med værket, kunne man blive lullet ind i en forvisning om, at så svært er det altså heller ikke. Måske drejer det sig snarere om, at den unge Prokofjev ønskede at demonstrere sine formidable avantgardistiske færdigheder – i hvert fald gjorde han værket til en ordentlig mundfuld. Men med Shirinyan ved tangenterne var man tilbøjelig til at sluge den råt.

Artiklen fortsætter under annoncen