Guldgrube for alle elskere af Mozarts musik

Ny luksusboks med alle Mozarts værker på 200 cd’er med diverse tilbehør som en markering af 225-året for komponistens død

Guldgrube for alle elskere af Mozarts musik

Da man i 2013 fejrede 200-året for Verdis fødsel, udsendte Unitel Classica i samarbejde med en række andre selskaber en luksusboks med alle den italienske mesters 27 operaer på bluray. Den havde titlen Tutti Verdi (alt af Verdi).

Nu kan man få alle Mozarts værker i en boks med hele 200 cd’er – og det er fra Universals side tænkt som en markering af 225-året for komponistens død i december 1791. Kun få af kulturhistoriens største skikkelser har været af et format, så man fejrede et blot nogenlunde rundt tal med en sådan megaudgivelse.

For overskuelighedens skyld er den kvadratiske boks, der vejer omkring 11 kilo(!), inddelt i fire nogenlunde fyldige kategorier: 1. ”Chamber”, Mozarts samlede kammermusik med en del af værkerne i alternative indspilninger. 2. ”Orchestra” med samtlige symfonier, de 27 klaverkoncerter, andre koncerter, danse for orkester samt diverse serenader. 3. ”Theatre”, hvor hovedvægten naturligvis er lagt på Mozarts operaer/syngespil, lige fra ”Apollo et Hyacinthus”, som han skrev som 11-årig til ”Tryllefløjten”, og ”La clemenza di Tito” fra dødsåret, men kategorien rummer også en del anden scenemusik.

4. ”Sacred – Private – Supplement” er en broget afdeling med den store messe i c-mol og det ufuldendte rekviem som sværvægterne.

At der gennemgående er tale om superbe indspilninger, hvor Universal har skummet fløden fra de store bagkataloger, som DGG, Decca og Philips råder over, fremgår af navnene på de musikere, man kan opleve, når man begiver sig ud på den 240 timer lange lystrejse gennem herlighederne.

Vi tager en dyb indånding og nævner en række af de mest navnkundige fortolkere fra A til Z – dirigenter, instrumentalister og sangere i skøn forening:

Abbado, Anda, Argerich, Ashkenazy, Barenboim, Bartoli, Bernstein, Böhm, Brendel, Britten, Brown, Brüggen, Curzon, Damrau, DiDonato, Fleming, Gardiner, Gilels, Grumiaux, Gulda, Hahn, Haskil, Hogwood, Janowitz, Jochum, Kozena, Leister, Lupu, Mackerras, Marriner, Mutter, Nézet-Séguin, Oistrakh, Pinnock, Pires, Popp, Rattle, Richter, Schiff, Simoneau, Solti, Szell, Te Kanawa, Terfel, Thunemann, Uchida, Végh, Villazón og Wunderlich.

Med en sådan perlerække siger det nærmest sig selv, at også de medvirkende orkestre og øvrige ensembler er hentet fra allerøverste hylde. Strygekvartetterne er i de bedste hænder med blandt andet Quartetto Italiano og Hagen Quartet.

For en inkarneret pladesamler rummer boksen mange gamle kendinge, der (næsten) var gået i glemmebogen. Således kan man genopleve den britiske legende Dennis Brain i Mozarts hornkvintet, KV 407, og Willi Boskovsky og hans wienermusikere giver en højpoleret fortolkning af det herlige divertimento, KV 334.

KV står for Köchel-fortegnelsen, udarbejdet i midten af 1800-tallet af Ludwig Ritter von Köchel. Den revideres til stadighed af Die Internationale Stiftung Mozarteum i geniets fødeby, Salzburg, og er, nu som før, på 626 numre.

Med i boksen er to indbundne bøger om Mozarts liv og virke samt et hæfte med en kortfattet, men komplet Köchel-fortegnelse, et nyttigt redskab for enhver Mozart-elsker, der desuden giver en lejlighed til at forvisse sig om, at alle værker har fundet vej til boksen.

Udgiverne har haft en vis svaghed for indspilninger med original- eller periodeinstrumenter. Det har ikke mindst gjort sig gældende i orkesterværkerne, hvor man møder flere af disse ensembler end Europas førende symfoniorkestre fra Berlin, Wien og Amsterdam. Men supplerende fortolkninger sikrer en vis balance i tingene.

Mange vil sikkert hæfte sig ved, hvilke indspilninger Universal har valgt til Mozarts store operaer.

”Idemeneo”, indgangsportalen til de store Mozart-operaer, kommer med English Baroque Soloists og John Eliot Gardiner, mens man får ”Figaros Bryllup” med Drottningholm Court Theatre Orchestra, dirigeret af Arnold Östman. Den havde jeg aldrig valgt.

Til gengæld er man bedre stillet med ”Don Giovanni”, tolket af Mahler Chamber Orchestra under ledelse af Yannick Nézet-Séguin, og med ”Cosi fan tutte”, hvor det er Chamber Orchestra of Europe, dirigeret af Georg Solti, der forløser den himmelske musik.

”Tryllefløjten” er et af boksens absolutte højdepunkter med Mahler Chamber Orchestra, dirigeret af Claudio Abbado. Der er førsteklasses sangere og sublimt orkesterspil, hvor man gang på gang henrykkes over pulsen i Mozarts musik. Det samme gælder en række andre indspilninger i den unikke boks, der må betegnes som en guldgrube for alle elskere af Mozarts musik.