Midsommerkoncert i Holmens Kirke i København: Her residerer en kantor uden sidestykke

25-års jubilaren Jakob Lorentzen bød på en righoldig midsommerkoncert i Holmens Kirke i København

Midsommerkoncerten anno 2022 demonstrerede alt dette til fulde, og man forlod den gamle kirke med lys i sindet.
Midsommerkoncerten anno 2022 demonstrerede alt dette til fulde, og man forlod den gamle kirke med lys i sindet. Foto: Jens Welding Øllgaard.

I Christian den Fjerdes gamle smedje fra begyndelsen af 1600-tallet, Holmens Kirke i hjertet af København, residerer Jakob Lorentzen, en af de mest alsidige skikkelser i dansk musikliv. Han er kantor (korleder), organist, pianist, cembalist, dirigent, komponist, akkompagnatør, underviser og meget andet. Hans kolossale virke udgår fra netop Holmens Kirke, som er berømt over det ganske Danmark, ikke mindst på grund af den musik, som har lydt og stadig lyder i kirkerummet – som for øvrigt har en forbløffende god akustik.

I år var den traditionelle midsommerkoncert omgivet af en særlig festlig aura, eftersom Jakob Lorentzen kunne fejre sit 25 års jubilæum som kirkens kantor. Programmet var righoldigt. Første punkt på programmet var Johann Sebastian Bachs motet (eller kantate) ”Jesu, meine Freude”, hvor Holmens Kantori, et aldeles fremragende ensemble – efter manges opfattelse landets bedste kirkekor – sang den tyske tekst med forbilledlig artikulation og indlevelse. Herefter rejste alle i kirken sig op for at lade fællessangen ”Danmark, nu blunder den lyse nat” runge under de gamle hvælvinger. Her kunne man konstatere, at sangglæden virkede afsmittende: Det lød, som om et kæmpekor havde invaderet kirken. Noget mere kompliceret – men tydeligvis en hjertesag for Lorentzen, der selv dirigerede hele koncerten – var Francis Poulencs ”Messe” i G-dur fra 1937, et femsatset værk med latinske tekster, men franske tempobetegnelser.