Mindeværdig koncert i Sankt Hans Kirke sikrede intensitet og nærvær

Et nyt dansk juleoratorium bandt traditioner og følelser sammen på smukkeste vis i Odense

Få minutters gang fra banegården i Odense ligger Sankt Hans Kirke, hvis rødder kan spores helt tilbage til omkring år 1100, og hvor H.C. Andersen i 1805 fik sin hjemmedåb bekræftet. Det store kirkerum dannede i lørdags rammen om en usædvanlig teaterkoncert.

Det er på sin plads at bruge dette sammensatte ord her, da de fire involverede sangere bevægede sig naturligt rundt i det store kirkerum og dermed levendegjorde – både med hensyn til kropssprog og mimik – den indholdsrige tekst af forfatteren og salmedigteren Iben Krogsdal.

Traditionelt består et juleoratorium af arier, koraler, korsatser, recitativer og orkesterstykker. Komponister som Bach og Händel brugte i sin tid arierne til at lade solosangerne give udtryk for deres personlige betragtninger, og det var da også tilfældet i Andy Papes nye komposition.

Den prisvindende komponist havde skabt en helt ny og stemningsfuld musik – og det var naturligvis intet tilfælde, at det nye oratorium havde fået titlen ”Dejlig er jorden”. B.S. Ingemanns salme fra 1850 var til stede i værket som den røde tråd, som i de godt fem kvarter, teaterkoncerten varede, bandt de forskellige elementer sammen på en logisk, ja, man er ligefrem fristet til at sige hyggelig måde.

Orkestret bestod af syv musikere, der anført af violinisten Emily Fowler havde taget plads fremme ved korrundingen og forløste musikken på overbevisende måde. Især var jeg imponeret af Natalie Harris, der for et par år siden debuterede i Konservatoriets Koncertsal og i forestillingens løb trakterede fire forskellige klarinetter.

Det var selvsagt de fire sangerskuespillere, der trak det store læs, også ved at agere naturligt og utvungent i den lange kirke: Helene Hvass, sopran, Helle Glarup, mezzosopran, Christian Damsgaard, tenor, samt Teit Kanstrup, baryton.

Men hele holdet bag det nye oratorium har villet skabe en opsætning, der kunne sætte nye standarder. Derfor havde instruktør, Reumert-vinder og tidligere teaterdirektør Madeleine Røn Juul stået for en iscenesættelse, der på én gang sikrede intensitet og nærvær, ligesom man kunne glæde sig over det lysdesign, Súni Joensen havde kreeret.

”Dejlig er jorden” – hvem bliver ikke bevæget af denne enkle og skønne salme, der kan bruges i så mange sammenhænge? Det var en så smuk og logisk afslutning på en mindeværdig koncert i Sankt Hans Kirke, at vi alle af hjertet sang den til sidst – endda med et ekstra vers, begået af Iben Krogsdal:

Sammen i verden,

fælles om smerten,

kom lad os bære miraklet frem,

håbet skal fødes,

der hvor vi mødes

og giver himlens barn et hjem.