Prøv avisen
Film

Moder Jord og en verden amok

2 stjerner
Foto: fra filmen

Varslernes mester Darren Aronofsky er tilbage med en svulstig gyser, der blander klimakatastrofe og flygtningekrise med ”Rosemary’s Baby”, et par drys fra Bibelen – og noget kunstnerbavl

Aronofsky er sin egen. Med den overraskende følsomme ”The Wrestler” gav han Mickey Rourke et velfortjent comeback. Det store gennembrud kom med ”Black Swan ” i 2010. Et psykologisk drama med Natalie Portman som hallucinerende balletdanserinde i Tchaikovskys ”Svanesøen”. På afstand måske et hypet optisk blændværk, men oprørende og hyldet, da den kom.

På den netop overståede filmfestival i Venedig blev Aronofsky buhet ud med filmen ”mother!” Fuldt forståeligt for mig, men garanteret dybt uretfærdigt for andre. Aronofsky er en auteur, aldrig forudsigelig. Fejlskud må tilgives. Selvom ”mother!” er svær at benåde.

En noget utilpas Javier Bardem er forfatter med skrive-blokade. Jennifer Lawrence, der kan stråle i mesterværker som ”Winter’s Bone”, er fersk og forglemmelig som hans unge kone. Begge navnløse, men den eviggyldighed, det skulle give, bliver i stedet til lammende ligegyldighed.

Han er geniet uden ord. Hun er musen, der sætter hans kæmpe hus i stand. Et hus som brændte ned til grunden, men som nu genopstår i hendes hænder. Men det gamle hus knirker og skriger, verden er ved at gå under, og kunsten kan ikke fødes.

Tosomheden bliver forstyrret, da horder af mennesker belejrer huset. For Aronofsky vil det hele med sit kompromisløse værk. Der er tråde til den hævngerrige gammeltestamentlige gud og den Jesus, der er næstekærlighed uden grænser. Poeter og profeter, brødremord og babelstårn, flygtningestrømme og klimakatastrofe. Det hele kæmper om pladsen og alle taber.

Filmen er oprørende, men det er den svimlende kameraføring, de overdrevne lyde og volden, der påvirker. Ikke den tunge symbolik og Moder Jords blik på verden, der går amok.

Aronofsky vil også lige kommentere kendiskultur og gurufanatisme. Men det hele står og falder med et gammeldags forhold mellem en mand, kunstneren, der vil bekræftes af verden og en kvinde, musen/moderen, der i værste damebladslogik bare vil ses af sin mand. Det kan ikke bære. Verden går under. Men Aronofsky vil fødes på ny.