Prøv avisen

Moderne fantasy har fået tag i de voksne læsere

Skuespilleren Liam Cunningham er blandt personerne i den populære tv-udgave af bøgerne, der i øjeblikket vises på TV3. – Foto: .

George R.R. Martins serie om magtfulde slægters kamp i en fiktiv og magisk verden begejstrer kloden rundt. Nu er bøgerne nået til Danmark

Gyldendals seniorredaktør Niels Beider er godt tilfreds. Normalt kan han sælge 1000-1500 eksemplarer, når en relativt ukendt udenlandsk forfatter debuterer herhjemme. Men med udgivelsen af George R.R. Martins første bog på dansk, Kampen om tronen, er dette tal blevet mangedoblet.

LÆS OGSÅ: Harry Potter gennem tiden

Vi har solgt langt flere, end vi normalt gør, når en ny forfatter introduceres på det danske marked. Indtil videre har vi afsat over 12.000 eksemplarer af Kampen om tronen, og vi har store forventninger til de næste bøger i serien, siger Niels Beider.

Det er ikke bare de gode salgstal for en debuterende udenlandsk forfatter på dansk, der er usædvanlige ved Kampen om tronen. Bogen er nemlig noget så unikt som første bind i en fantasyserie for voksne. At det er fantasy, betyder, at historien foregår i en fremmed og til tider magisk verden. Alligevel er den meget anderledes end meget andet inden for genren men det vender vi tilbage til.

Fantasylitteratur har traditionelt set haft trange kår i Danmark. I hvert fald når genrens bøger er forsøgt solgt til et voksent publikum. Ganske anderledes er det med serier rettet mod børn og unge, såsom Harry Potter og Twilight-sagaen, der begge er storsællerter på det danske marked. Ifølge Gyldendal er der kun få gange tidligere udgivet voksenfantasy på et stort dansk forlag, og de forsøg ligger en del år tilbage. Men nu har man altså forsøgt sig med første bind i George R.R. Martins serie, der har det overordnede navn En sang om is og ild. Det skete i november sidste år, og siden er det gået stærkt. Niels Beider forklarer, at lige nu skynder man sig med at få gjort bind to klar til udgivelse.

Formentlig har man hos Gyldendal inden udgivelsen også skævet til salgstallene i andre lande, hvor bøgerne er blevet udgivet. I USA og Storbritannien har forfatteren således været en af de bedst sælgende de seneste år, og de fem bind, der indtil videre er udgivet i serien på engelsk, er blevet revet ned af hylderne. Og læserne er en skønsom blanding. Der er både hardcore-fans af genren såvel som læsere, som ikke før kunne forestille sig at læse om barske krigere og drager. Et besøg i en dansk boghandel vil da også afsløre, at seriens ene danske bind har fundet vej til bunken med bestsellere.

Forlagsredaktøren peger selv på, at bogsalget bliver hjulpet godt på vej af, at bøgerne i disse år bliver lavet om til en amerikansk tv-serie. Bag serien står HBO, som tidligere har produceret flotte og dyre succeser som Sopranos og The Pacific. Serien, der har fået navnet Game of Thrones, bliver lige nu vist på TV3, og her kan man få vished for, at der heller ikke i denne omgang er blevet sparet på noget. Serien er optaget i blandt andet Irland og Malta, og de enkelte afsnit ligner mere dyre spillefilm end en tv-serie. Som et lille kuriosum kan det nævnes, at danskeren Nikolaj Coster-Waldau spiller en af hovedrollerne i serien.

Det er dog ikke kun tv-serien, der har givet anledning til succes for bøgerne. Første bind blev nemlig allerede udgivet på engelsk i 1996 og har solgt millioner af eksemplarer siden da. Så der er litterære kvaliteter i dette værk, som gør, at det skiller sig ud i en genre, der er kendt for at være fastlåst i gamle klichéer om evigt gode helte, onde skurke og et univers af sære væsener. Et godt eksempel på herpå er Tolkiens bøger om Ringenes Herre og den meget moralske verden, som historien foregår i.

Cand.mag. i nordisk sprog og litteratur Sven Damgaard Ørnstrup, der driver bog-sitet fantasyboger.com, har en forklaring på, hvorfor George R.R. Martins fantasy-serie kan tiltrække millioner af læsere.

Indtil George R.R. Martin kom på banen med sine bøger, har genren været præget af et ret sort-hvidt verdensbillede. Det var altid det godes kamp mod det onde. Men med Kampen om tronen er der blevet indstiftet en ny tradition. Lige pludselig er historierne blevet meget mere mudrede. Det er ikke længere bare sort og hvidt, men alle mulige nuancer af grå, forklarer fantasy-eksperten.

Og heri ligger nok den største årsag til, at bøgerne tiltaler et langt bredere publikum, end man før har oplevet:

Kampen om tronen og de efterfølgende bøger handler om mennesker, magtkampe og personintriger, mere end de handler om magi og sære universer.

Ifølge Sven Damgaard Ørnstrup står personerne i Kampen om tronen ikke altid over for klare moralske valg mellem det gode og det onde, men skal derimod ofte vælge mellem to onder. Forfatteren sætter ganske enkelt sine hovedpersoner i nogle dilemmaer, hvor de kun kan gøre dårlige eller onde ting. På den måde bliver den verden, vi befinder os i som læsere, til et langt mere realistisk og spændende sted. Og personerne i bogen bliver samtidig til rigtige mennesker af kød og blod. På mange måder et nybrud inden for fantasy. Noget andet, der er ganske ukendt for genren, er at lade hovedpersonerne dø. Denne hellige ko slagter forfatteren også. De dør ganske enkelt i hobetal. Man ved aldrig, hvem der er i live på næste side, og det ser Sven Damgaard Ørnstrup som ret forfriskende i den her genre.

Noget andet nyt i Kampen om tronen er det faktum, at den fiktive verden er langt mindre magisk, end man er vant til. Der er til at begynde med ingen mærkelige væsner, magi, troldmænd eller andre faste rollefigurer inden for fantasy-genren. Alt det findes kun som historier fra gamle dage. Og selvom der også introduceres en kompleks verden af guder, så synes de at have glemt alt om det fiktive rige. Det er med andre ord en verden, der på mange måder minder om middelalderens Europa.

En af de afgørende forskelle i forhold til mere klassisk fantasy som Ringenes Herre er, at der ikke er en klar mission. I Ringenes Herre skal hovedpersonerne sørge for at få ødelagt den her ring, som er roden til alt ondt. Den skal destrueres for enhver pris. Og når det er sket, så har godheden igen mulighed for at slå rod i verden. Sådan forholder det sig ikke i George R.R. Martins bøger. Her er ikke en fortælling, hvor de gode drager ud, løser en mission og dernæst vender hjem igen som i de klassiske eventyr. Historien er meget mere åben.

I forhold til Ringenes Herre spiller sex og vold også en langt større rolle i Kampen om tronen. Simpelthen fordi det fremmer realismen.

Forfatteren har en ganske reel tilgang til, hvordan virkelige mennesker opfører sig. Og der har sex og vold til alle tider været en måde, hvorpå mennesker har hævdet sig over for hinanden. Det betyder, at meget af den sex og vold, der er i bøgerne, er kynisk udført og beskrevet. Men det er ikke det hele. For i bøgerne er der også mennesker, som nærer rigtige følelser for hinanden. Forfatteren har med andre ord hele spektret med i sin personskildring.

Handlingen i første bind af En sang om is og ild handler kort fortalt om lord Stark, der lever fredeligt i den nordlige del af riget. Han bliver mod sin vilje inddraget i en magtkamp mellem forskellige klaner i kampen om kongemagten. Og der går ikke lang tid, før krig og uro ulmer. Det går helt galt, da den gamle konge dør kort inde i den første bog.

Sven Damgaard Ørnstrup mener, at man som nytilkommen fantasy-læser vil få en stor oplevelse, hvis man drister sig til at prøve kræfter med Kampen om tronen:

I mine øjne kan fantasy være med til at udvikle vores forestillingsevne og kreative sans. Når man sidder og læser de bøger her, så bliver man jo dybt fanget af et univers, som man ud fra teksten selv sidder og skaber. Den glæde og kreativitet, der opstår ved at skabe noget inden i sit eget hoved, tror jeg, man kan tage med sig ind i andre sammenhænge.

Han mener også, at fantasy kan få knap så litteraturlystne mennesker til at læse:

Karl Ove Knausgård og Helle Helle er jo spændende og dygtige forfattere, men de er bare ikke for alle. På samme måde som krimien kan fantasy siges at være lidt af en pageturner og trække folk til, som ellers ikke ville læse. Man glemmer, at man læser, det er bare en oplevelse. Jeg kommer helt væk fra den her zapper-verden, der omgiver os, når jeg begiver mig ind i George R.R. Martins fiktive univers. Glemt er Facebook, internet og alle de ting, der forstyrrer i vores dagligdag. Det tror jeg er sundt. Det kan blive helt meditativt.

Bind to i serien, kaldet Kongernes kamp, udkommer i begyndelsen af juni. Gyldendal planlægger at udgive en bog med omtrent et halvt års mellemrum.

Forfatteren bag den aktuelle tendens, George R.R. Martin, er født i USA i 1948. – Foto: Nathan Denette.