Prøv avisen

Møde mellem kinesiske og danske toner

4 stjerner

DR Symforniorkestret og Fabio Luisi har Carl Nielsen med i bagagen, når orkesteret tager på rundrejse i Kina. I DR Koncerthuset gav de en smagsprøve

Den første torsdagskoncert i marts med DR SymfoniOrkestret (DRSO) blev også den sidste i længere tid. Vores radiosymfoniorkester skal nemlig på en større rundrejse til Kina, hvor det skal spille i en række storbyer, heriblandt Beijing, Shanghai og Hongkong.

Med sig i bagagen har man en slagtøjskoncert af en af Kinas mest prominente komponister Guo Wenjing (født i 1956). Den har fået navnet ”The Rite of Mountains” (Bjergritualet eller Bjergofringen) og er et tresatset værk med klassisk europæisk struktur, men naturligvis med et kinesisk tonesprog, de fleste vil nikke genkendende til, om ikke andet så fra mange film og lydkulisser.

I førstesatsens ”toccata og elegi” blev mødet mellem Kina og Europa tydeligt, da den virtuose kinesiske slagtøjssolist Li Biao, der også skal traktere trommestikkerne på turnéen, fik sublimt modspil af DRSO’s norske fagottist, Audun Halvorsen.

Det sublime fortsatte i andensatsen, men koncerten mundede i tredjesatsen ud i det buldrende. Der er ingen tvivl om, at Guo Wenjing har hentet inspiration i Stravinskijs banebrydende balletmusik fra 1913 ”Le Sacre du Printemps” (Vårofret), men den dybt tragiske baggrund for stykket er det altødelæggende jordskælv, der i 2008 ramte Kinas bjergrige Sichuan-provins med over 80.000 døde og millioner af hjemløse til følge.

Der er ingen grund til at tvivle på, at DRSO med dette værk nok skal vinde gehør i de kinesiske storbyer.

Her skal man desuden præsentere publikum for en dansk klassiker i form af Carl Nielsens femte symfoni. Den har man for nylig spillet i DR Koncerthuset, så den var til aftenens torsdagskoncert blevet udskiftet med Beethovens femte, og ”Skæbnesymfonien” trak ikke overraskende fuldt hus.

Luisi tolkede den med vanligt nærvær og krystalklar dynamik – og holdt ingen pause mellem første- og andensats. Det var der rent balancemæssigt en særlig pointe med, da Beethoven har ladet den spændingsmættede tredje-sats gå direkte over i finalens sejrsjubel.

Forinden havde vi oplevet en herlig fremdrift i Wagners ouverture til ”Den flyvende hollænder”, så det var til at leve med, at messingsektionen er hørt bedre i netop dette 10 minutter lange forspil (som Wagner havde komponeret som det sidste i operaen).

Fredagsudgaven af koncerten havde et særligt mindeværdigt indslag i form af overrækkelsen af Emil Holms Mindelegat 2018. Det gik til den 87-årige violinist Tutter Givskov, der i dag er professor emeritus. For min generation var hun en musikkens heltinde som førsteviolinist i Københavns Strygekvartet, hvis fortolkning af Mozarts 14. strygekvartet i G-dur for mig var en af skønneste stier ind til den mozartske himmel.