Moesgaard Museums succes skyldes to ting: Et nyt hus og det at kunne være et univers for sig

På Moesgaard Museum har man haft held med både at tiltrække publikum og sælge sin ekspertise til andre danske såvel som udenlandske museer. Direktøren selv mener, at hemmeligheden er et stærkt og tæt samarbejde mellem samtlige fagligheder på museet

Mads Kähler Holst er direktør for Moesgaard Museum, der har haft held med at skabe en publikumsinddragende, oplevelsesorienteret kulturhistorisk museumsoplevelse. Hvordan har de det? Og er der noget, man giver køb på, når man gør sådan?
Mads Kähler Holst er direktør for Moesgaard Museum, der har haft held med at skabe en publikumsinddragende, oplevelsesorienteret kulturhistorisk museumsoplevelse. Hvordan har de det? Og er der noget, man giver køb på, når man gør sådan?. Foto: Liv Høybye Jeppesen.

“Ny brugertilgang” står der med versaler på whiteboardet, der fylder godt op i det kontor, som direktøren og publikumschefen på Moesgaard Museum i Højbjerg syd for Aarhus deler en arbejdsdag om ugen.

“Tag udgangspunkt i gæstens eget liv (eksistentielt/filosofisk)” fortsætter teksten på tavlen, og det virker næsten som en karikatur på den lidt poppede og publikumsorienterede tilgang til udstillinger, som igennem en række år har fyldt mere og mere på de danske museer, og nu er en del af en sej og langvarig debat i det danske museumsmiljø: