Morten Münters bestseller om "Jytte fra marketing" bliver til samtidssatire på Nørrebro Teater

Nørrebro Teater har omdannet Morten Münters bestsellerbog "Jytte fra marketing er desværre gået for i dag" til en stedvis virkelig sjov samtidssatire over alt det nonsens, der trives på arbejdspladserne

Jytte i Karoline Brygmann (forrest) giver en fin og nuanceret fortolkning af den længselsfulde Jytte, mens Lily Nobel (bagerst) leverer som den metaltrætte medarbejder med de mange rygepauser.
Jytte i Karoline Brygmann (forrest) giver en fin og nuanceret fortolkning af den længselsfulde Jytte, mens Lily Nobel (bagerst) leverer som den metaltrætte medarbejder med de mange rygepauser. Foto: Büro Jantzen.

Det føles nærmest perverst at sidde og more sig så kosteligt i et plydssæde, når missilerne regner ned over uskyldige i Ukraine, og der netop er udbrudt krig i Europa. Men på en måde bliver forestillingens absurditet kun endnu mere dystert fremtrædende med krigens buldren i baggrunden. Teaterversionen af Münsters populære arbejdsmarkedssatire fra 2017 er kun så sjov, fordi den samtidig afslører noget trist om vores tid.

Vi åbner i åndløshedens epicenter: Comwell i Kolding. Her er en lille gruppe medarbejdere i en ikke nærmere defineret virksomhed sat i stævne for sammen at identificere virksomhedens dna, dens purpose og why. Det er noget med en overstadig konsulenttype, der præsenterer croissanten, som en analogi over virksomhedens lagdelte kernefortælling. Allerede her bliver det klart, at komikken består i at udstille den pseudodybsindighed og ordflom af bullshit-begreber fra amerikansk new management-kultur, der har fundet vej til de danske arbejdspladser over de senere år. 

Og det er sjovt, fordi det er sandt. Forestillingen benytter sig af det gammelkendte Holberg-greb, hvor vi umærkeligt griner af os selv; vores egne opblæste livsløgne og forfængelige medløberi. Jean de France som tidens agile mellemledertåbe. Men også, fordi det er sørgeligt. At tilværelsen er blevet så tømt for betydning, at man er nødsaget til at "storytelle" en større forkromet mening ind i selv det mest banale konsulentjob. Scenens optrin lægger sig uhyggeligt tæt op af, hvad man vil kunne opleve til hvilken som helst strategidag på hvilken som helst moderne arbejdsplads, kun med et let vrid på absurditetshåndtaget.

Der er Troels Lybys ulidelige virksomhedsleder med fremskudt farmave, der kæmper en brav kamp med at jonglere virksomhedens varmluftvokabular, mens han sideløbende forsøger sig som boomer-agtig vlogger. Magnus Haugaard er overbevisende både som Bjarne fra regnskab, der flirter med den navnkundige Jytte fra marketing, og som frisk konsulentfyr, der kolporterer tidens parole om vigtigheden i at finde sit why. Så er der Lily Nobel som den metaltrætte medarbejder med de mange rygepauser og længselsfulde Jytte i Karoline Brygmanns fine, nuancerede fortolkning, mens Gustav Dyekjær Giese giver den både som tømmermandssløv – og gennemmusikalsk – piccolo, der bare drømmer om en backpacktur til Thailand, og som croissantkonsulenten fra kursusweekenden.

Selvfølgelig er det fortærsket med den kronisk defekte kopimaskine, kiksede zoom-møder og julefrokostaffæren på firmaets unisextoilet, men ellers styrer forestillingen nogenlunde tørskoet udenom de værste klichéer. Eller klichéerne bliver i hvert fald præsenteret så overbevisende og velspillet, at man godt kan leve med dem. Til gengæld mister stykket lidt pusten halvvejs, hvor den fragmentariske sketch-på-sketch-opbygning begynder at synes noget repetitiv; som et langt revynummer snarere end et teaterstykke. Den løseligt forbundne form giver nok anledning til flere morsomme tableauer, men man savner en klarere sammenhæng, udvikling eller bare lidt fremdrift. Her skinner det alligevel igennem, at forlægget ikke er dramatik eller en roman, men en ledelsesbog om adfærdsdesign.

Forestillingen byder måske ikke på så mange overraskende pointer eller ting, vi ikke har set og hørt før. Det bliver derfor heller aldrig for alvor så farligt eller bidende i satiren, som man nok kunne ønske sig. Dertil er "Jytte" for pæn en pige. Men en ganske munter, gennemført musikalsk og kærkommen afklædning af tidens dårskab, dét er det dog.   

Jytte fra marketing er desværre gået for i dag. Instruktion og bearbejdning: Anastasia Nørlund. Spiller på Nørrebro Teater, København, til den 27. april 2022.