Mozart var ikke genial, bare usædvanlig flittig

Hjerneforsker påviser at musikalsk dygtighed primært er et spørgsmål om træning

”Når vi taler om Mozart, glemmer vi ofte, at han altså blev sat til at øve sig på sit cembalo, fra han var lillebitte,” siger Niels Christian Hansen, der er uddannet klassisk pianist og desuden har to kandidatgrader i musikteori og musikkens kognitive neurovidenskab.
”Når vi taler om Mozart, glemmer vi ofte, at han altså blev sat til at øve sig på sit cembalo, fra han var lillebitte,” siger Niels Christian Hansen, der er uddannet klassisk pianist og desuden har to kandidatgrader i musikteori og musikkens kognitive neurovidenskab.

Vi ved godt, at det gælder om at træne – og træne meget, hvis man gerne vil være rigtig dygtig til noget. Men når det handler om musikalsk virtuositet, tænker de fleste, at det må bero på et særligt talent. Hvordan var Mozart ellers i stand til at spille koncerter allerede som fem- eller seksårig og komponere sin første opera, da han var fyldt 11 år? Svaret er: Han øvede sig.

Det fastslår Niels Christian Hansen, der i dag forsvarer en ph.d. på Center for Music in the Brain ved Aarhus Universitet og Det Jyske Musikkonservatorium. I sin forskning påviser han, at musikalsk dygtighed ikke blot er en medfødt egenskab, men primært et spørgsmål om træning og specialisering.

”Når vi taler om Mozart, glemmer vi ofte, at han altså blev sat til at øve sig på sit cembalo, fra han var lillebitte,” siger Niels Christian Hansen, der er uddannet klassisk pianist og desuden har to kandidatgrader i musikteori og musikkens kognitive neurovidenskab.

Han gør op med myten om, at musikalsk ekspertise er et naturgivent fænomen, som vi enten har eller ikke har. Gennem computermodellering, psykologiske adfærdsforsøg og hjernescanninger har han undersøgt, hvor ekspertisen kommer fra, og hvordan den påvirker måden, vi opfatter musik på.

”Musikalitet kan være svær at forklare, men det vi kan se, er, at læringsprocessen er utrolig vigtig. Musik er en slags matematik, og kan vi lære den, er vi også i stand til at afkode den. Både som aktive musikere og som lyttere,” siger Niels Christian Hansen.

Om Mozart fortælles det, at han som 14-årig var på besøg i Det Sixtinske Kapel i Rom, hvor der blev spillet et særligt stykke musik i påskedagene. Paven havde gjort det ulovligt at nedskrive værket, så det fandtes ikke på noder uden for Vatikanet. Men efter at have hørt det to gange, gik Mozart hjem og skrev det ned. Den fortælling er for Niels Christian Hansen med til at bekræfte hans konklu-sion om, at en perfektioneret lytteevne er en vigtig del af musikalsk dygtighed:

”Der har været en tendens til at se musikalsk ekspertise som noget magisk, men for mig er det vigtigt at få ændret den opfattelse. Det er ikke mere magisk, end at man kan træne sig til det. Det er dog ikke gjort med kvantitet og mekanisk øvning, kvaliteten af træningen er afgørende.”