Munter allegro og meditativ andante: Brandenburg-koncert er et helt igennem harmonisk værk

Violinen og fløjterne i Bachs fjerde Brandenburg-koncert, som musik- anmelder Peter Dürrfeld fremhæver i denne serie om lettilgængelige klassiske musikstykker, kendetegner koncertens tre satser

Munter allegro og meditativ andante: Brandenburg-koncert er et helt igennem harmonisk værk

Johann Sebastian Bachs seks Brandenburg-koncerter har i århundreder været noget af den mest yndede orkestermusik, en komponist har skabt. De fik deres navn af den tyske Bach-biograf Philipp Spitta (1841-1894), og begrundelsen var logisk nok: Bach (1685-1750) havde i 1721 tilegnet disse koncerter markgreve Christian Ludwig af Brandenburg. Alle seks koncerter er komponeret i årene mellem 1718 og 1721, mens Bach opholdt sig i den gamle saksiske by Köthen.

Der er tale om lettilgængelig musik, instrumenteret for forskellige besætninger. Hvis man skal fremhæve en enkelt på de fem andres bekostning, kunne det blive nummer fire, der står i G-dur og har en varighed på omkring et kvarter. Det er navnlig besætningen med en violin og to (blok)fløjter som de koncerterende instrumenter, der kendetegner dens tre satser og virker lifligt perlende.

Efter en munter allegro, der stråler af skøn glæde over at kunne musicere sammen, følger en mere meditativ andante, der hviler i sig selv, inden en livfuld prestosats sætter punktum for det helt igennem harmoniske værk. Der er noget fuldstændigt selvfølgeligt over hele musikken – som om musikken kun kan ånde og leve på denne ene måde.

Den danske blokfløjtevirtuos Michala Petri har selvsagt flere gange spillet en af solostemmerne i den fjerde Brandenburg-koncert. På Youtube kan man opleve hende musicere sammen med blandt andre den legendariske dirigent, italieneren Claudio Abbado (1933-2014), der stod i spidsen for det fremragende ensemble Orchestra Mozart fra Bologna. Men ellers har en Philips-indspilning af alle seks koncerter med italienske I Musici haft ry for at være kendernes foretrukne version.

For de musikelskere, der foretrækker originalinstrumenter, er der også en række muligheder. En af de danske af slagsen er Concerto Copenhagens udgave, hvor Lars Ulrik Mortensen på overskudsagtig måde dirigerer ensemblet fra sit cembalo. Indspilningens cover prydes af et stort B – står det for Bach eller Brandenburg? Eller måske snarere for begge dele, for de to navne hænger i dag uløseligt sammen, og Bachs Brandenburgkoncerter er blevet et begreb for alle med interesse for klassisk musik.

En af de danske af slagsen er Concerto Copenhagens udgave, hvor Lars Ulrik Mortensen på overskudsagtig måde dirigerer ensemblet fra sit cembalo. Indspilningens cover prydes af et stort B – står det for Bach eller Brandenburg? Eller måske snarere for begge dele, for de to navne hænger i dag uløseligt sammen, og Bachs Brandenburgkoncerter er blevet et begreb for alle med interesse for klassisk musik.