Prøv avisen
Kultur

Museet, der er i symbiose med de lokale: "Det er vores hjerteblod"

Museet ligger direkte ud til Flensborg Fjord, og overalt i vandkanten er der tegn efter stedets storhedstid som teglværk. Røde og gule mursten, der er blevet slebet runde og glatte af bølgerne, dominerer over de almindelige sten og skaller. Her er Mona Nielsen, formand for Broagerlands Kunstforening, gået en tur ud på tangen ud for museet. – Foto: Mikkel Møller Jørgensen

Cathrinesminde Teglværk, der engang husede driftig industri, er nu driftigt kulturelt mødested for menneskene på den sønderjyske halvø Broagerland. Her er blandt andet en årlig kunstudstilling, hvor danske kunstnere møder tyske

Det er svært at gengive lyden af havets skvulpende brænding, der trods sin regelmæssighed er ny, hver gang en bølge rammer land. Så det må undlades. Til gengæld kan det konstateres, at lyden af brænding her på nordsiden af Flensborg Fjord ved Cathrinesminde Teglværk er anderledes. Blødere og mindre distinkt end andre steder.

For her er det ikke kun hårde strandsten og skaller fra muslinger og krabber, der rammes af bølge efter bølge. Det er også gule og røde mursten. Ikke ens og rektangulære, som vi kender dem fra byggepladser, men i alle mulige størrelser og med en glat rundhed, som årtiers bølgeskvulp har slebet til.

For 100 år siden var egnen omkring Egernsund i Sønderjylland et område, der var præget af teglstensproduktion. Det er typisk fejlproduktioner fra teglværkerne, der nu kan spores allevegne i vandkanten. Op mod 100 teglværker har haft deres produktion her siden 1700-tallet, og i slutningen af 1800-tallet, hvor der var flest, lå her ikke færre end 70 teglværker side om side langs fjorden. Et af dem, Cathrinesminde på halvøen Broagerland, har siden 1993 været museum for alle historierne om det industrielle tegleventyr.

Men stedet er med tiden også blevet et kulturelt kraftcenter for halvøen og for Sønderjylland i det hele taget. Her bliver der hvert andet år i forsommeren spillet egnsspil under åben himmel. Der arrangeres levende museum, hvor børn og voksne med egne hænder kan grave ler op af jorden, som formes og brændes til teglsten. Cathrinesminde Teglværk er vært for den årlige kulturmåned ”Sønderjyske Kulturdage” med foredrag og koncerter.

Og ikke mindst er stedet vært for en udstilling, hvor dansk og tysk samtidskunst mødes. Det sidste sker, når Broagerland Kunstforening hvert forår holder fernisering på en udstilling med værker af fire kunstnere, to fra hver side af grænsen.

Kunstforeningen har eksisteret lige så længe, som Cathrinesminde Teglværk har været museum. Så længe har Mona Nielsen ikke været med. Men siden 2002 har hun været formand, og inden da fulgte hun tæt med i alt, hvad der skete i den omfangsrige museumsbygning. Nu er hun gået på pension fra sit job som økonomichef i Broager Kommune og har sagt ja til at møde Kristeligt Dagblad en solbeskinnet formiddag på teglværksmuseet for at fortælle om det grænseoverskridende kunstsamarbejde, som hun står i spidsen for.

”Det står i vores vedtægter, at foreningens udstillinger skal repræsentere både dansk og tysk kunst. Men egentlig havde man slet ikke behøvet at skrive det, for det falder os helt naturligt, at det skal være sådan. Det er sådan, vi tænker, os der bor her i grænselandet,” siger hun.

Selv er hun både født, opvokset og har boet hele sit liv i Broager. Hun er ikke udøvende kunstner, men har altid holdt meget af at køre rundt på begge sider af den dansk-tyske grænse for at se på kunst.

”Det spændende er hver gang at finde det rigtige miks til vores udstillinger. Og så er det altid en fantastisk oplevelse, når værkerne til sidst hænger eller står i skøn forening i udstillingsrummet her på museet. På næsten mirakuløs vis lykkes det hver gang at få værkerne til at fungere som en helstøbt udstilling,” siger Mona Nielsen.

Ifølge Mona Nielsen er der generelt en stor interesse for billedkunst i Sønderjylland, og Broagerlands Kunstforening er langtfra den eneste af sin slags i området. Der er blandt andet også kunstforeninger i både Gråsten og Sønderborg.

Mariann Kristensen, som er museumsinpektør ved Museum Sønderborg og daglig leder af Cathrinesminde Teglværk, er meget begejstret for kunstforeningens årlige udstilling. For den er sammen med alle de øvrige aktiviteter med til at gøre stedet til et kulturelt centrum.

”Det er lykkedes os at indgå i en slags symbiose med lokalbefolkningen. Folk bruger os på mange forskellige måder,” siger Mariann Kristensen og tilføjer:

”Se bare på de kvinder, der sidder derude på bænken.” Hun hentyder til fire vandrere, der med termokaffe og brød tager sig et hvil på museets store udendørsareal. Vandreruten Gendarmstien løber lige forbi Cathrinesminde Teglværk, og det er mere reglen end undtagelsen, at vandrere stopper op her.

Mariann Kristensen fortæller begejstret om, hvordan folk på Broagerland stod sammen om teglværkets skæbne, da det var tæt på at forfalde helt i 1980’erne. Allerede i 1968 lukkede nemlig produktionen af teglsten på Cathrinesminde, der ikke længere økonomisk kunne følge med de konkurrerende teglværker.

Bygningerne blev ikke revet ned og var blandt andet i en periode både andefarm og opbevaringssted for campingvogne. Men i 1980 begyndte for alvor en diskussion om, hvad der skulle ske. ”Skal Teglværket Cathrinesminde på Broagerland bevares?”, lød det, og svaret var ja. Det ja kom ikke mindst fra nu afdøde museumsinspektør på Sønderborg Slot, Inge Adriansen. Hun blev en ildsjæl i arbejdet med at gøre det gamle teglværk til museum. Men også det lokale initiativ ”Cathrinesmindes Venner”, der fungerer som støtteforening for museet, var og er vigtigt. De blev garant for dobbeltformålet med stedet: At vise teglproduktionens historie og at fungere som kulturcentrum for egnen.

”Broagerland er et særligt område, hvor folk står sammen,” siger Mariann Kristensen, og Mona Nielsen er enig:

”Det er jo vores hjerteblod det her,” siger hun.

Cathrinesminde Teglværk fortæller historien om en teglproduktion ved Flenborg Fjord, der havde sin storhedstid for 100 år siden. Foruden at være museum er stedet også et kulturelt kraftcenter for Sønderjylland, især Broagerland. – Foto: Mikkel Møller Jørgensen
”Møjn” står der skrevet i glemt tegl på kysten af den yderste pynt ved Broagerland. – Foto: Mikkel Møkker Jørgen