Efter længere tids tovtrækning er det langt om længe lykkedes regeringen at forhandle en ny firårig aftale for Det Kongelige Teater på plads. Ud over at sikre teatret en årlig bevilling på mere end 500 millioner kroner de næste fire år, åbner den nye aftale også op for, at Det Kongelige Teater fremover kan spille flere musicals, end teatret har kunnet hidtil.
Kulturminister Joy Mogensen (S) er tilfreds med den nye aftale, som hun mener kan åbne teatret op for en bredere del af den danske befolkning:
”Vi har nu lavet en bred og ambitiøs aftale, der skal hjælpe Det Kongelige Teater med at nå nye befolkningsgrupper – også dem, der ikke bor i København. Også dem, der ikke er vant til at gå i teatret. Det Kongelige Teater er et fyrtårn, der tilbyder helt unikke kunstoplevelser. Med aftalen sættes en politisk retning for teatret som hele Danmarks teater, så flere danskere oplever teatret som relevant og vedkommende,” siger hun.
Joy Mogensen erklærede sin interesse for at inkorporere musicals i Det Kongelige Teaters repertoire allerede i oktober, da forhandlingerne om en ny aftale begyndte. Ministeren, der ved flere lejligheder har lagt sig ud med Danmarks kulturelle elite, forklarede i den forbindelse, at man ønskede at gøre Det Kongelige Teater mere lettilgængeligt for et bredere udsnit af danskerne.
Hendes udspil blev dengang kritiseret af dele af teatermiljøet, hvor musicals stadig har en tendens til at blive set ned på som noget ufint, og den nye aftale har på samme vis mødt kritik.
Henrik Dahl, kulturordfører for Liberal Alliance, beskriver i et Facebook-opslag aftalen som ”åndet på så mange planer”.
”Den måde, teatret har praktiseret skuespil, opera og ballet, har altid været ufolkelig. Publikum har været ufolkeligt. En meget stor del af medarbejderstaben er i bund og grund ufolkelig. Det er hele idéen. Et folkeligt kongeligt teater giver lige så meget mening som en langsom sportsvogn,” skriver han.
Det Kongelige Teaters teaterchef, Kasper Holten, afviser dog Henrik Dahls kritik og maner til besindighed:
”Jeg anerkender ikke præmissen om, at essensen af Det Kongelige Teater går tabt, fordi vi skal lave musicals og nå ud til et bredere publikum. Det ville jo forudsætte, at alle skulle gå ind og se det samme, og det er ikke tilfældet. Der vil fortsat være noget nyskabende ballet, og så vil der være en forestilling ved siden af, som begejstrer de samme eller nogle andre,” siger han til Berlingske.