Musikalsk bud på pinsens indhold

Korleder Kristian Skårhøj har med oratoriet Realm At Play skabt et moderne musikalsk værk for 12 korstemmer

Pinsen er kirkens tredjevigtigste højtid - og har altså nu fået sit eget oratorium. Her skildrer den franske maler Jean II Restout pinsen, hvor apostlene modtager Helligånden som hjælp til at starte den første kirke. Maleriet er fra 1732. -- Arkivfoto.
Pinsen er kirkens tredjevigtigste højtid - og har altså nu fået sit eget oratorium. Her skildrer den franske maler Jean II Restout pinsen, hvor apostlene modtager Helligånden som hjælp til at starte den første kirke. Maleriet er fra 1732. -- Arkivfoto. Foto: Arkivfoto.

Pinsen er den tredjevigtigste kristne højtid, men de færreste af os har gjort os ret mange tanker om, hvorfor vi egentlig fejrer pinse. Musikalsk kan vi til påske og jul blive hjulpet på vej af de store klassiske oratorier og passioner, der formidler Bibelens fortællinger om Jesu fødsel samt Jesu lidelse og død, men et tilsvarende pinseoratorium findes ikke.

LÆS OGSÅ: Pinsefesten, der nær blev aflyst

Det vil sige fandtes ikke, for i disse dage uropføres et moderne korværk, som komponisten, 33-årige Kristian Skårhøj, kalder sit bud på et pinseoratorium. Titlen på værket er Realm At Play, der betyder noget i retning af univers på spil eller leg med univers.

Oratoriet er mit intuitive, musikalske bud på at formidle pinsens indhold med et tekstforløb taget fra de steder i Bibelen, der handler om ånd, fortæller Kristian Skårhøj.

Han er uddannet i musikpædagogik på Det Jyske Musikkonservatorium og har desuden taget en solistklasse-overbygning som korleder. Sin baggrund har han i et frikirkemiljø omkring baptistkirkerne i Aarhus og Silkeborg og spørgsmål om tro, tvivl og ånd har altid optaget ham.

Jeg har udvalgt de tekster i Bibelen, der peger mod et nærvær og en evne til at være til stede i verden her og nu. Gud sendte sin ånd, Helligånden, ned til apostlene pinsedag. Det var en slags opvågning, og på samme måde vil jeg gerne have mine tilhørere til at vågne op fra hverdagens trivialiteter for at kunne tage imod det åndelige. Det handler om en menneskelig søgen efter noget større, siger Kristian Skårhøj, der har ført lange samtaler med præst Troels Thorendal om, hvordan ånd kan opfattes.

I sin komposition har Kristian Skårhøj arbejdet med den menneskelige stemmes mange udtryk, og hele værket synges af 12 korsangere, der kun ledsages af en enkelt percussionist. Han er inspireret af forskellige musikalske genrer som klassisk, pop og gospel og henter sit tonesprog fra blandt andet Mellemøsten, Afrika, Bulgarien, Indien og USA.

Koncerterne former sig som en blanding af det indstuderede værk og indlagte passager med improvisation. For Kristian Skårhøj er legen og det uforudsigelige nemlig et vigtigt element i det, han gerne vil formidle.

I min forståelse af, hvad ånd er, handler det meget om at være til stede, og musikalsk er man meget til stede, når der hele tiden sker noget nyt, og man tvinges til at lytte efter, hvad der sker i rummet og blandt tilhørerne. Gud sendte sin ånd ned til os, og det her er en musikalsk pendant, der kan være med til at gøre os i stand til at tage imod det, der kommer. Og dermed passer det rigtig godt ind i pinsens budskab, mener han.

Koncerterne er bygget op som en slags gudstjeneste med præludium, musikalsk indgangsbøn, sungne tekster og en halleluja-sats til sidst.