Nyt computerspil sætter fokus på manglende nærvær i et coronaramt kulturliv

Sangskriver Malte Nordtorp ser med stor skepsis på den omsiggribende digitalisering af især musiklivet. Intet kan erstatte det fysiske møde, mener han

Bag kunstnernavnet Knægt gemmer musikeren Malte Nordtorp sig. Han er bange for, at nærværet i kulturlivet smuldrer til fordel for online, digitale kulturtilbud. – Foto: Rasmus Yde.
Bag kunstnernavnet Knægt gemmer musikeren Malte Nordtorp sig. Han er bange for, at nærværet i kulturlivet smuldrer til fordel for online, digitale kulturtilbud. – Foto: Rasmus Yde.

Malte Nordtorp – der gemmer sig bag kunstnernavnet Knægt – spillede livekoncert, dagen inden corona lukkede landet ned. Dagen efter fik bandet at vide, at de skulle gå hjem og spille kommende koncerter digitalt. Et opfindsomt alternativ, men desværre frarøvet alt nærvær og den energi, der spreder sig, når man oplever og lytter sammen, mener Malte Nordtorp, der forklarer, at kulturen mærkes mest livgivende, når man forholder sig til den i samme rum. Han har derfor i samarbejde med kunstner Simon Sommer og programmør Viktor Vase konstrueret et computerspil, der sætter fokus på kulturens digitale trussel.

”Idéen opstod i starten af corona ud fra en følelse af, at man blev nødt til at degradere sig selv til en digital figur for at kunne komme i kontakt med omverdenen,” siger Malte Nordtorp.

Set med Knægts briller har der i kulturdebatten huseret en forkert præmis om, at folk pludselig er blevet mere kulturbevidste, fordi de streamer musik og film som aldrig før.

”Som om dét skulle være redningen for danskernes kulturliv. Det føles, som om der ikke er forståelse for, at nærværet er forsvundet i vores kulturforbrug. Det er en kæmpe skam – og det er dén pointe, jeg forsøger at fremhæve ved at lade mit alias omforme til en digital tegneseriefigur, der flygter fra det digitale vanvid,” forklarer han.

Knægt har for nylig udgivet sin nye single ”Byens mindste mand” og computerspillet ”Byens mindste spil”. Spillet portrætterer en knægt på en motorcykel, der prøver at flygte fra en gal cirkusdirektør, der svinger pisken. Knægten er på flugt og samler point ved at hoppe fra plateau til plateau. Der er dog den finte, at han aldrig kan undslippe vanviddet og nå i mål. Når sangen i baggrunden, ”Byens mindste mand”, er slut, støder figuren ind i en mur med skiltet ”staten”.

”Det synes jeg er et meget godt billede på, hvordan mange artister, kunstnere og øvrige borgere har det i dag. Det er ikke kun mig, der er blevet en digital skikkelse. Jeg synes i forvejen, at der er alt for meget onlinefærden i vores liv. Et aktivt SoMe-liv (liv på sociale medier, red.) er tåleligt, men vi skal passe på, at vi ikke alle sammen degraderer os til de her små, ensidige, digitale tegneseriefigurer, der kun tager den smålige side af os med online,” siger han.

Malte Nordtorp er bange for, at der går lang tid, før man kan komme ud fysisk og påvirke folk med musik, kultur og kunst i samme grad, som man kunne før corona. Han sætter spørgsmålstegn ved, om man ikke kan gøre mere for at holde kulturlivet i gang, så kunstnerne ikke behøver at løbe i et uendeligt spil, hvor staten gør det nærmest ”umuligt at optræde live”.

”Det er i høj grad også vores dannelse – at opleve kultur sammen. Det er fedt, at vi lever i en tid, hvor det er muligt at streame oplevelser, men det kan aldrig erstatte realoplevelsen. Vi skal ikke gemme os bag de her figurer, vi bliver til på Facebook og Instagram – i et computerspil. Og nej – det er ikke kun vores usynlige kulturminister, men den almindelige danskers sunde, åndelige fornuft, jeg forsøger at råbe op. Stil højere krav om live-oplevelser,” siger Malte Nordtorp.