Prøv avisen

Når kærlighed bliver mødt med lunken foragt

Jakob Højlev Jørgensen, Martin Bo Lindsten, Henning Jensen, Steffen Eriksen, Lise Baastrup, Emma Busk og Marianne Høgsbro udgør den jødiske familie i opsætningen. – Foto: Allan Toft.

Aalborg Teater har i aften premiere på Indenfor Murene. Den klassiske Romeo og Julie-historie er stadig aktuel, mener teaterdirektør Morten Kirkskov. Han har i forbindelse med opsætningen konsulteret moderne jødiske familier

Det er stadig her i 2014 om ikke et problem så i hvert fald en udfordring, hvis en jødisk kvinde vælger at gifte sig med en kristen mand eller en af de utallige andre konstellationer, der kan være af kæreste- og ægtefolk med forskellig religiøs baggrund.

Jeg har hele tiden tænkt på problematikken som evig aktuel, men jeg blev alligevel forundret over, hvor meget det fylder. En jødisk far i dagens Danmark er gladest, hvis hans datter finder en jødisk mand. Det synes jeg er overraskende.

Sådan siger teaterdirektør Morten Kirkskov, der har instrueret Indenfor Murene, der i aften har premiere på Aalborg Teater.

Inden han gik i gang med bearbejdningen af Henri Nathansens mere end 100 år gamle skuespil om den jødiske pige Esther og den kristne Jørgen, der ikke må få hinanden, kontaktede Morten Kirkskov blandt andet moderne jødiske familier i Danmark.

Jeg ville gerne vide noget om, hvordan man i en almindelig kulturjødisk familie forholder sig til troen i sin dagligdag og især i forbindelse med ægtefæller og børn. De svar, jeg fik, tyder på, at det er noget, man snakker meget om, siger Morten Kirkskov og nævner blandt andet omskæringsdebatten som noget, der fylder rigtigt meget.

Omskæring af jødiske drengebørn er ikke en del af teksten i Indenfor Murene, og selvom Morten Kirkskov har moderniseret klassikeren, er det heller ikke noget, han har tilføjet.

LÆS OGSÅ: Har sjælen en bund?

Det ligger implicit, for jeg tror, vi med vores version af Indenfor Murene sender nogle signaler om, at menneskelige konflikter forårsaget af religion også foregår lige nu, siger Morten Kirkskov og tilføjer:

Når Herming, den kristne far, udtaler, at han ikke holder af jøder, så handler det om vores syn på minoriteter. Om selve vores folkesjæl, der ikke er særligt inkluderende. Det er en slags lunken foragt også over for kærligheden, en selvtilfredshed, der er farlig, fordi den ikke altid er formuleret.

Morten Kirkskov spillede selv rollen som den kristne Jørgen Herming, da Folketeatret i København i 1992 satte Indenfor Murene op, og i forbindelse med opsætningen i Aalborg har det igen slået ham, hvor tæt komponeret og godt et stykke det er.

De mellem-gamle klassikere, som Indenfor Murene tilhører, er oftest endnu mere støvede end de helt gamle, som eksempelvis Shake-speares, der er lavet i utallige nye versioner. Men der ligger altså en hel masse og lurer under støvet. Først og fremmest en meget flot tekst, der taler om religiøse konflikter i enhver tid. Vi kunne godt have valgt at give den jødiske pige tørklæde på for at gøre det mere moderne, men det ville gøre fortællingen alt for lukket, mener Morten Kirkskov.

Han har tværtimod valgt en meget nænsom bearbejdning, hvor det mest epokegørende ligger i scenografien. I stedet for som vanligt at vise et traditionelt kristent og et traditionelt jødisk hjem i tiden omkring 1900 er stykket scenografisk bygget op omkring mure, eller Hammershøiske panelvægge, som Kirkskov kalder dem, der kan danne forskellige slags rum.

Jeg har ønsket at gøre det mindre musealt og mere tidløst, og derfor har kvinderne for eksempel heller ikke ankellange kjoler på. Teater skal efter min mening ikke være historieundervisning, til gengæld er det tanken at gøre de menneskelige konflikter mere tydelige, siger Morten Kirkskov.