Når man æder af livets endeløse tag selv-bord

Niels Henning Falk Jensbys seksuelt eksplicitte roman ”Techno” er blevet til et råt dannelsesteater, der viser nedturen i kølvandet på bevidstløst overforbrug

Simon Mathew er eneste mand på scenen i ”Techno”, bortset fra DJ Natal Zaks, der styrer sin hovedperson gennem musikken fra sin pult og piedestal i bagerste hjørne.
Simon Mathew er eneste mand på scenen i ”Techno”, bortset fra DJ Natal Zaks, der styrer sin hovedperson gennem musikken fra sin pult og piedestal i bagerste hjørne. Foto: Anna Marín Schram.

I en overseksualiseret verden vandrer en dreng hvileløst, rodløst omkring, æder af endeløse tag selv-borde af eufori og erotik, fråser i tilbud. Men euforien er glædesløs, især når den ender. Hans identitet flyder ud, smelter sammen med de andre. Hans jeg er fremmedgjort, næsten tilintetgjort.

Denne dreng er jeget i Niels Henning Falk Jensbys roman ”Techno”, som Aarhus Teater og Republique iscenesætter som en del af Republiques serie om de syv dødssynder under titlen ”Frådseri”. Det gør de uden for teatrets stramme rammer – modigt og klogt – på to natklubber for homoseksuelle i henholdsvis Aarhus og København.

På dansegulvet her møder jeget det fiktive du, der er og giver ham det, han begærer: En overordnet, én han kan underkaste sig og blive ét med, så han slipper for selv at være noget. Jeget kaster sig hovedkulds ud i endeløse seksuelle eskapader på den andens foranledning, indtil grænsen mellem voldelig sex og voldtægt bliver for tynd, og han går itu.

Simon Mathew er eneste mand på scenen, bortset fra DJ Natal Zaks, der styrer sin hovedperson gennem musikken fra sin pult og piedestal i bagerste hjørne. Mathew er mere end almindeligt selvopofrende i rollen som jeget. Hans sadomasochistiske udfoldelser på gulvet er mere end almindeligt ubehagelige at se på, og hans vekslen mellem ecstasy-ekstase og nedbrudt dreng er mere end almindeligt rammende.

Han satser alt, krænger sig skiftevis indad og udad og blotter både krop og sjæl i sit portræt af det vildt ravende jeg, der desperat forsøger at finde en tilstedeværelse. Med velplacerede usynlige spørgsmålstegn i sin intonation formidler han drengens usikkerhed og ængstelighed.

Aarhus Teaters husinstruktør, irakiske Sargun Oshana, har en energisk, udfordrende stil, der flot matcher Jensbys grænsesøgende, ekstremt eksplicitte prosa. ”Techno” er ikke et show for de bornerte. Med jegets beskrivelser får Mathew det til at drive ned ad væggene med alle de væsker, en mandekrop kan producere.

Men romanens ord er alligevel mere beskidte og ulækre end iscenesættelsen, der knap så kompromisløst og i begyndelsen næsten blufærdigt repræsenterer kroppen og det, den kan. Jeg forventede nærgående møder, og de var der, men de synes kontrollerede. Ikke grænseoverskridende bare for grænseoverskridelsens skyld, men med en relativt afstemt respekt for både publikums intimsfære og for romanens kerne.

Technomusikken repræsenterer en teknologisk spiritualitet, et forførende, opslugende lydunivers, der understøtter fortællingen og former de miljøer, jeget bevæger sig rundt i med lydlige, elektroniske lignelser.

Næsten genkendelige fuglefløjt kører under bassens beat, mens han ligger blottet, anrettet, på alle fire i et buskads i Ørstedparken og venter på næste mand. Hjertebankende basslag pumper ham op fra nulpunkt til ekstase, rød neon kører psykedelisk rundt med discokuglens blændende blinken.

Men pludselig dør festen, loftslyset tænder, og vi sidder der på barstole. Lytter til LP’ens støvede tomgangslyd og stirrer med rynkede bryn på en rigtig mand, der ligger på gulvet i en rigtig luvslidt bar i den virkelige verden. Fiktionens filter er forsvundet, og vi vrider os akavet med hænderne i skødet, desperate for at kunne være i situationen her, i hverdagsakustik, sammen med ham og hinanden uden at fylde for meget.

”Techno” er råt dannelsesteater, der giver indblik i et for de fleste helt ukendt, mørklagt miljø og en kompliceret sjæl, men det taler også til os på et mere genkendeligt plan som en flot og effektiv fremstilling af netop det glædesløse antiklimaks, der kommer i kølvandet på bevidstløst overforbrug.