Smuk bog: Når orglet for alvor bruser

Denne bog om orgelbyggeri føjer sig smukt ind i en fornem række af musik-, kultur- og kunsthistoriske afhandlinger

I Danmark har vi en stor og stolt tradition for orgelbyggeri, og det var under Christian den Fjerde i 1600-tallet, at en række af landets største og fineste orgler blev bygget. Det satte en standard til efterfølgelse langt ind i 1700-tallet.

Den orgelbygger, der har æren for, at der er prægtigt udseende orgler i danske slotskirker og købstandskirker, er den fra Sachsen indkaldte Johan Lorentz, der virkede i København fra 1615 til 1650.

Han ankom i en periode med en god økonomi og et blomstrende musikliv, men måtte også opleve landets forarmelse og de musikalske aktiviteters bratte fald efter kongens risikable deltagelse i Trediveårskrigen og freden i Lübeck i 1629.

Henrik Fibiger Nørfelt har med møje samlet alt, der måtte være at finde i arkiverne om Lorentz’ orgler. Han bringer afskrifter af kilderne, ikke blot fra 1600-tallet, men også kilderne til orglernes restaurationshistorie, altså en hel musikhistorie på et inter-essant niveau.

Efter en forbilledlig introduktion til instrumentet gennemgås bestanden af Lorentz-orgler i Danmark og det, der engang var Danmark og dets hertugdømmer. Læseren beriges med teknisk viden om orglernes udsmykning, deres billeder og ikonografi.

Blandt de store orgler kan nævnes det i Frederiksborg Slotskirke, Helsingørs Sankt Olai Kirke, Odense Domkirke, Sorø Klosterkirke, men også det brændte orgel i Sankt Nikolaj Kirke i København søges beskrevet, så godt som det lader sig gøre ud fra kilderne. Blandt efterfølgerne i Lorentz’ stil kan man pege på orglet i Vor Frelsers Kirke på Christianshavn og Aarhus Domkirke.

Musikstilen og dens behov ændrede sig op gennem 1700-tallet og 1800-tallet, og derfor blev de fleste gamle orgler fuldkommen renoveret eller snarere ødelagt. Man tog piber ud af brug, men til al held bevarede man dem nogle steder som pynt, for de var jo del af hele orglets ansigt ned mod kirkerummet. Det har været muligt at tilbagerestaurere orgler og gøre piberne funktionsduelige igen. Der skulle en orgelbevægelse i 20. århundrede til. Det er den, der er skyld i den høje standard for danske orgler.

Bogen er flot med gode billeder, desuden med tidstavler, arkivalier i renskrift, oversættelse og transskription, et kæmpe arbejde er fremlagt. Ganske vist medtager Danmarks Kirker nu orglerne på et højt beskrivelsesniveau, men den samlede fremstilling af en mesterorgelbygger med alle hans værker på rad og række, et liv i orglets tjeneste, er noget andet.

Bogen føjer sig smukt ind i en fornem række af musik-, kultur- og kunsthistoriske afhandlinger.