Nedlagt kirke er blevet en populær bryllupskulisse

Højerup Gl. Kirke har det, en ejendomsmægler vil kalde beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed. Den delvist nedstyrtede kirke ved Stevns Klint har ikke været del af folkekirken siden 1910, men har i år været ramme om næsten 100 bryllupper, mens den nærliggende sognekirke kun har haft 10 vielser. Medlem af Det Etiske Råd mener, det er at pynte sig med lånte fjer, når det kristne indhold mangler

Kirken eller kulissen. Højerup Ny Kirke (til venstre i billedet), blev i 1913 ind-viet i stedet for den gamle (i midten), som var ved at styrte i havet. I dag er kirken på klinten populær at blive gift i, selvom den er nedlagt. –
Kirken eller kulissen. Højerup Ny Kirke (til venstre i billedet), blev i 1913 ind-viet i stedet for den gamle (i midten), som var ved at styrte i havet. I dag er kirken på klinten populær at blive gift i, selvom den er nedlagt. – . Foto: Lars Laursen/Ritzau Scanpix.

Højerup Ny Kirke og Højerup Gl. Kirke ligger 300 meter fra hinanden.

Den gamle fra 1200-tallet, som blev lukket i 1910 på grund af nedstyrtningsfare, ligger yderst på Stevns Klint.

Den nye fra 1913 står en smule længere inde i landet.

Begge er rejst i lokale sandsten, og parkeringspladsen imellem sig deler de. Det er her, alle bryllupsgæsterne stiller bilerne på den store dag. Men i år gik kun 10 af parrene til venstre og blev viet i folkekirken, mens næsten 100 par sagde ja til hinanden i den nedlagte kirke.

Højerup Gl. Kirke har da også næsten det hele: kalkmalerier, prædikestol, kirkebænke. Det eneste, der mangler, er præsten.

Kan Eigil Ingemann Andreasen, som er sognepræst i den ”rigtige” Højerup Ny Kirke, godt undre sig over, at 10 gange så mange foretrækker den nedlagte?

”Det er jo ikke nogen kirke, det er en ruin, det må vi endelig fastholde. Det er borgerlige vielser, der finder sted der. Så det tager jeg helt roligt, og jeg ved egentlig ikke så meget om det,” siger han.

Eigil Ingemann Andreasen har dog selv forestået to-tre vielser i Højerup Gl. Kirke. Altså den lukkede.

”Det samme har nogle af mine kolleger. Men vi anser det for at være det, som biskopperne kalder udendørs vielser. Det er da klart, at jeg kan se kalkmalerierne og det hele, men kirken er en ruin, det bliver jeg ved med at sige,” siger Eigil Ingemann Andreasen, som har omkring 10 bryllupper om året i Højerup Ny Kirke og et par stykker fra kirkerne Lille Heddinge og Havnelev.

De kirkelige vielser, som jo tager længere tid at forrette end borgerlige, er heller ikke populære hos de turister, der besøger den nedlagte kirke.

”De står jo og hiver i døren og vil gerne ind at se stedet,” siger Eigil Ingemann Andreasen, som oplyser, at præsterne også af den grund nu har dæmpet deres deltagelse.

”Folk beder også sjældnere om en præst derude, end det var tilfældet for nogle år siden.”

En del af dem, der bliver gift i Højerup Ny Kirke, kommer hertil fra andre sogne. Og de fleste af dem, der søger den gamle på klinten, kommer fra udlandet.

”Folk er begyndt at komme fra Vietnam og Indien bare for at få bekræftet deres ægteskabsløfter, og det synes jeg er vældig stort,” siger Grethe Ahrensbach, som via sit bureau Magical Weddings er den største arrangør af bryllupper i Højerup Gl. Kirke.

Sidste år blev hun kåret som Årets Iværksætter af Stevns Erhvervsråd, og hun mener, succesen skyldes, at hun kan tilbyde en borgerlig vielse, som til forveksling ligner en kirkelig.

”Bruden kan i hvidt blive ført op af sin far, musikken spiller, der er blomster, og tidligere borgmester Mogens Haugaard Nielsen står ofte klar til at vie parret,” siger hun.

Men hvorfor ønske et kirkeligt bryllup, når troen er underordnet?

”Min hovedgruppe er udlændinge, og de har ingen chance for at blive gift i folkekirken. Og så får de noget, som ligner et kirkebryllup,” siger Grethe Ahrensbach og tilføjer, at de danske par, hun har haft som kunder, vælger stedet, fordi det er usædvanligt smukt.

”Når man står på balkonen, der hvor koret styrtede ned, ser ud over havet og mærker duftene, er det noget ganske særligt. Og så får man meget af det kirkelige med, bare uden præst.”

Nogle af de danske par er blevet viet af en præst her. Ved de lejligheder sørger Grethe Ahrensbach, som Kirkeministeriet foreskriver, for, at der er vand og stol til præsten, at der tændes stearinlys, og at der er salmeblade.

Men det er en praksis, firmaet vil drosle ned, blandt andet fordi flere efterfølgende har klaget til biskoppen i Roskilde over, at de skulle betale penge for at bruge Højerup Gl. Kirke.

”Men det er jo, fordi den ikke er en del af den danske folkekirke,” siger hun.

Siden er en journalist fra TV 2 dog blevet viet her af en præst, som han kendte.

”Og den præst har sagt, at vi kan ringe til ham, hvis der er et udenlandsk par, der gerne vil velsignes,” siger bryllupsarrangøren.

De mange bryllupper i Højerup Gl. Kirke har nu udviklet sig til et stridspunkt på egnen. Den selvejende institution Selskabet Højeruplund, som siden 1910 har bestyret kirken, har sat lejen op, og det risikerer at ødelægge virksomheden, mener Grethe Ahrensbach. Og når regeringen fra januar samtidig hæver gebyret for udlændinge, der vil giftes i Danmark, fra 800 kroner til 1850 kroner, forudser hun færre bryllupper på Stevns.

”Selvom jeg er en ildsjæl, skal det ikke give tab, og jeg tror ikke, jeg kan fortsætte her,” siger Grethe Ahrensbach, der har skaffet Stevns 300-400 overnatninger i forbindelse med bryllupperne.

Formanden for Selskabet Højeruplunds bestyrelse, Jens Carl Jørgensen, har set sig nødsaget til at kalde bygningen for en kirkeruin.

”Vi har været ude for, at folk troede, det var en kirke, de blev gift i. Der har jo også været holdt kirkebryllupper derovre, og egentlig er vi fra vores side indstillet på, at det ikke er nogen god idé. En kirkelig vielse tager også lang tid, og da vi fra gammel tid har forpligtet os til at holde den åben for offentligheden, hænger det ikke rigtig sammen. I tilgift har Nationalmuseet nu informeret os om, at levende lys ødelægger kalkmalerierne,” siger han.

Det er en forsøgsordning i folkekirken, som gør det muligt for brudepar at blive kirkeligt viet uden for kirkens rum (eller, som her, i tidligere kirkerum), når særlige betingelser er opfyldt.

Den seneste kirkelige vielse i kirkeruinen blev holdt den 29. september i år. Og fra den 1. november er Højerup Gl. Kirke lukket for turister for vinteren, men den kan stadig lejes til bryllupper eller andre arrangementer.

Medlem af Det Etiske Råd, stud.theol. Morten Bangs- gaard, finder det generelt underligt, at man har borgerlige vielser i noget, der ”smager af kirke”, men ikke er det.

”Billedet af et blinkende festlokale i Las Vegas er muligvis at strække den for langt, men symbolikken er den samme – selvom der her er tale om et gammelt kirkerum. Højerup Gl. Kirke er ikke længere en del af folkekirken, og dermed får man heller ikke indholdet med. Jeg synes, man giver indtryk af noget, som ikke er der. Det er lånte fjer,” siger han.

Oprindeligt lå 1200-talskirken i god afstand til Stevns Klint, men den 16. marts 1928 styrtede koret og en del af kirkegården i havet.

Man havde set det komme, så allerede i 1910 blev kirken afindviet og erstattet af Højerup Ny Kirke, som blev opført et par hundrede meter længere inde i landet.

I dag er Højerup Gl. Kirke sikret, men der drysser stadig kalk, jord og knogler ned fra kirkegården.