Ny iscenesættelse af ”1001 nat” fiser ufarligt ud i ørkensandet

Teater Republiques nye iscenesættelse af den den arabiske eventyrsamling er ufokuseret og famlende

Stykket ”1001 nat” er en opvisning i noget, der fungerer bedre i teorien og som idé end i praksis på scenen.
Stykket ”1001 nat” er en opvisning i noget, der fungerer bedre i teorien og som idé end i praksis på scenen. Foto: Rydvald Fluri

På Teater Republique har man atter fat i en af verdenslitteraturens store grundfortællinger, når den ældgamle arabiske eventyrsamling ”Tusind og én nat” sættes i scene. Tidligere har teaterduoen, instruktør Staffan Valdemar Holm og scenograf Bente Lykke Møller, nydt stor succes med fænomenale dramatiseringer af ”Jeanne d’Arc”, ”Dantes guddommelige komedie” og senest en gennemført ”Faust”. Men denne gang bliver iscenesættelsen desværre mere fortænkt end fængende.