Ny klassisk musik byder på toner fra fjerne tider og velspillende landsdelsorkestre

To nye klassiske udgivelser - Entrée du ballet og Chopin - får fire stjerner af anmelder Peter Dürrfeld

Ny klassisk musik byder på toner fra fjerne tider og velspillende landsdelsorkestre

Fra musikhistoriens begyndelse

En ny cd fra Barok Bureauet byder på musik fra så fjerne tider, at Christian IV sagtens kunne have lyttet til den. Skiven har fået titlen ”Entrée du Ballet” og rummer værker af Michael Prætorius (1571-1621), Samuel Scheidt (1587-1654), J.P. Sweelinck (1562-1621) og Heinrich Schütz (1585-1672), der alle var betydelige komponister fra denne fjerne æra.

Med en spilletid på lidt over en time får man en glimrende indtryk af, hvilken musik vores forfædre for omkring 400 år har lyttet til, og givetvis også hvordan det dengang har lydt. For Barok Bureauet spiller på den tids instrumenter – ikke mindst kan man nyde orglet, som Anne Kirstine Mathiesen (organist ved Sct. Nicolai Kirke i Køge) trakterer, men også fløjte og trommer, blokfløjte og zink. Sidstnævnte, der også staves sink, er en trætrompet, ottekantet med skindovertræk, udstyret med seks fingerhuller og et tommelfingerhul. Den udfordring varetages af Lene Langballe, der også spiller blokfløjte, mens Poul Høxbro har ansvaret for trommer og slagtøj.

Her er tale om en udgivelse, der både giver lytteren indsigt i et kapitel i musikhistorien, samtidig med at den i sig selv er en fornøjelse at lægge ører til.

Entrée du ballet – musik af Michael Prætorius m. fl. Tolket af Lene Langballe, Anne Kristine Mathiesen og Poul Høxbro – BB 2022. Stjerner: ****

Chopins klaverkoncerter fra 1830

Navnet Chopin udtales som bekendt på fransk maner: Sjo-pæng – men den berømte komponist stammede fra en lille by i udkanten af Warszawa, Polen, som han imidlertid forlod i 1830 for at drage til Paris og aldrig mere i sit korte liv (1810-1849) vende tilbage til sit polske fædreland.

I det hele taget blev 1830 et skæbneår for ham. Ved en koncert i Warszawa havde han i marts spillet sin klaverkoncert i f-mol sammen med en ”Fantasi over polske melodier". Han blev hyldet for sin fantasifulde udnyttelse af polske rytmer og melodier, og man anså ham for en kommende nationalkomponist. Men efter en ny succes samme år, denne gang med en klaverkoncert i e-mol, drog han ud på en længere koncertturné for aldrig mere at vende tilbage til sit fædreland.

De to klaverkoncerter er udkommet i en attraktiv indspilning, hvor solisten er den 44-årige russiske pianist Vassily Primakov, og hvor Paul Mann dirigerer Odense Symfoniorkester, der har international klasse og leverer et nyt bevis på, hvor velspillende vores landsdelsorkestre er.

Chopin: 2. klaverkoncert i f-mol. Opus 21 samt 2. klaverkoncert i e-mol, opus 11 – Vassily Primakov, klaver, Odense Symfoniorkester, dirigeret af Paul Mann – Bridge Records 2008. Stjerner: ****