Ny kritik af The British Museum: ”Museet har verdensrekord i stjålne kulturgenstande”

The British Museum i London er kommet i hård modvind efter at en ny bog beskylder museet for at klynge sig til stjålne genstande

The British Museum i Storbritanniens hovedstad, London, huser blandt andet række bronzefigurer, der går under navnet ”Benin-figurer”, som stammer fra det nuværende Nigeria. Her er det en bronzefigur af en musketer fra det 18. århundrede. – Foto: Akg-Images/Ritzau Scanpix.
The British Museum i Storbritanniens hovedstad, London, huser blandt andet række bronzefigurer, der går under navnet ”Benin-figurer”, som stammer fra det nuværende Nigeria. Her er det en bronzefigur af en musketer fra det 18. århundrede. – Foto: Akg-Images/Ritzau Scanpix.

Det vrimler med stjålne kulturgenstande i både The British Museums aktuelle udstillinger og i museets store lagerlokaler.

Det britiske museum i London er intet mindre end ”verdens største aftager af stjålen ejendom, og hovedparten af rovet bliver ikke engang udstillet”, lyder den hårde kritik blandt andet i en ny bog fra den internationalt anerkendte britisk-australske menneskerettighedsadvokat og forfatter Geoffrey Robertson.

I bogen ”Who Owns History?” (Hvem ejer historien?), der udkom i går på det britiske forlag Penguin Books, konkluderer Geoffrey Robertson, at den tid er endegyldigt forbi, hvor internationalt anerkendte museer som The British Museum, Louvre i Paris og The Metropolitan i New York med god samvittighed kunne beholde værdifulde kulturgenstande, der er kommet museerne i hænde på tvivlsom vis – såfremt disse genstandes oprindelige hjemlande ønsker at få dem tilbage. Det gælder ikke mindst, hvis genstandene har skiftet hænder under kolonitiden.

I de senere år har et nyt råb fra tidligere koloniserede lande om at få deres nationalarv tilbage nemlig ”rystet de kulturelle eliter i Europa og Amerika”, konstaterer Geoffrey Robertson i den australske avis The Australian.

Geoffrey Robertson nævner blandt andet en række klassiske marmorskulpturer, der stammer fra Parthenon-templet i Athen i Grækenland, og en række bronzefigurer, de såkaldte ”Benin-figurer”, der stammer fra det nuværende Nigeria, som eksempler på The British Museums stjålne kulturgenstande.

Menneskerettighedsadvokatens kritik vækker allerede opmærksomhed i Storbritannien, hvor den skriver sig ind i de seneste års debat om, hvorvidt tidligere europæiske kolonimagter som Storbritannien er moralsk forpligtet til at tilbagelevere kulturgenstande, der blev uret-mæssigt fjernet under kolonitiden.

Flere andre tidligere kolonimagter som Tyskland, Holland og Frankrig er allerede i gang med at planlægge, hvordan de kan overdrage den slags kulturgenstande til deres oprindelseslande. Men indtil videre har Storbritannien pure nægtet at tilbagelevere kulturgenstande i større stil.

Den eneste måde at agere moralsk forsvarligt på er dog ved at tilbagelevere kulturgenstandene, der er ønsket tilbage, mener Geoffrey Robertson.

”Vi kan ikke rette op på forkerte handlinger begået tidligere i historien, men vi kan heller ikke længere profitere af dem uden at skamme os,” skriver han ifølge den britiske avis The Guardian.

En talskvinde for The British Museum benægter, at marmorskulpturerne fra Parthenon skulle være stjålet. Men, understreger hun, museet anerkender, at nogle af museets samlinger ”har svære historier”, siger hun til The Guardian.8