Prøv avisen

Ny kunstsamling åbnet i København

Midt i rummet er et vældigt skibsvrag, fyldt med ituslået blanc de chine-porcelæn, strandet. Bådskroget, som nu ejes af Faurschou Foundation, kommer fra en lille japansk kystby i Fukushima-provinsen. Gennem Cai Guo-Qiangs kunst hjælpes ofrene for jordskælvet i provinsen økonomisk. – Foto: Faurschou Foundation.

Efter 25 år som gallerister har Jens og Luise Faurschou valgt at åbne deres private kunstsamling, som skal kombineres med skiftende internationale udstillinger

Det var et noget andet publikum end den vante ferniseringskreds, der var mødt op i torsdags på Klubiensvej 11, pakhus 53, i Nordhavnen i København. Både politikere og fremtrædende kulturpersoner var sammen med et internationalt kunstpublikum kommet for at fejre åbningen af Københavns nye private kunstsamling og udstillingssted, Faurschou Foundation, som lægger ud med maner med udstillingen A Clan of Boats af Cai Guo-Qiang.

LÆS OGSÅ: Kunstsamler: Kunst skal være oplevelser

Det er en stor gave til byen, at Faurschous har valgt at åbne deres 1000 kvadratmeter tiptop istandsatte showroom her, for de kunne lige så vel have valgt New York eller andre metropoler.

Cai Guo-Qiang er kendt for sine enorme krudttegninger. Krudttegningerne er store papirarbejder, hvor kunstneren tegner med mere end 10 forskellige slags krudt, der efterfølgende antændes og slukkes igen. Resultatet er sanseligt appellerende værker, der vækker mindelser om renæssancens sfumato-teknik med de uldne, udviskede linjer, i et vidt spænd af farvenuancer fra lys okker til sort.

Guo-Qiang skaber altid sine værker i samarbejde med lokale kræfter, hvorved hans kunst i lige så høj grad er hele processen og det menneskelige møde, den har indebåret.

Inde i det højloftede showroom er gulvet dækket af glinsende sølvfolie, der reflekteres på væggene, hvor de store krudtværker hænger. På én gang meget østligt måden at tegne på, med flere perspektiver og den helt lette, enkle streg men med motiver hentet fra kunstnerens rejse rundt i det danske landskab. Fra stranden ved Vorupør til hjortene i Dyrehaven.

Midt i rummet er et vældigt skibsvrag, fyldt med ituslået blanc de chine-porcelæn, strandet. Bådskroget, som nu ejes af Faurschou Foundation, kommer fra en lille japansk kystby i Fukushima-provinsen, Iwaki. Kunstneren fik det som en gave fra den lille gruppe lokale mænd, der siden 1993-1994, da han boede i byen, har samarbejdet med ham om lignende kunstneriske bådprojekter. Også denne gang er den faste stab på syv mænd fra Iwaki mødt op.

Alvoren lyser ud af gruppens repræsentant, da han fortæller, hvor ødelagt området er blevet efter jordskælvet og tsunamien. Gennem Faurschou Foundation kan man bidrage til et genoprettelsesprojekt i form af beplantningen af en skov af kirsebærtræer.

Rygterne var løbet i forvejen: Åbningen skulle markeres med krudt! Publikum forsamlede sig spændt langs kajen, og ganske langsomt begyndte en sejlende kran, hvorfra en lille fiskerbåd hang ned, at nærme sig. Så blev der talt ned fra 10 hvorefter et spruttende og sprøjtende eksplosionsinferno brød løs. 10 sekunder højst som at blinke med øjet og det var ovre. En enorm energiudladning og en blitz af den knivsæg mellem skabelse og destruktion, som Cai Guo-Qiang arbejder med.

Udstillingen vises til den 7. december