Ny spansk film er ren Morten Korch i Catalonien

Spanske "Ferskenlunden i Catalonien" er en sympatisk forsvarer for den lille og trængte bonde, men den forbliver en unuanceret beskrivelse af arketyper.

"Der er en næsten dokumentarisk autenticitet i 'Ferskenlunden i Catalonien'," skriver anmelder Per Juul Carlsen blandt andet om filmen. - Foto: Pressefoto.
"Der er en næsten dokumentarisk autenticitet i 'Ferskenlunden i Catalonien'," skriver anmelder Per Juul Carlsen blandt andet om filmen. - Foto: Pressefoto. .

Det ser altid overbevisende ud, når en filmplakat blærer sig med at have vundet en fin pris, for eksempel en Oscar eller en Guldpalme i Cannes. Bedre bevis på kvalitet kan en film ikke få. Så den være god.

Men det særlige ved det, vi kalder kunst, herunder film, er jo netop, at den ikke har nogen facitliste. Kvalitet er til enhver tid til diskussion. Hvis Arne fra Fjelstrup synes, at en film er helt fantastisk god, er der ingen festivaljury, der kan pille ved det. Og en filmpris er ikke bare en filmpris. Der følger en forklaring med. Det amerikanske Oscar-akademi favoriserer for eksempel en særlig type film. Det gør alle juryer – også dem på filmfestivalen i Berlin, der i mange år har været særligt optaget af politik, ikke mindst identitetspolitik.

Når spanske "Ferskenlunden fra Catalonien" lander i de danske biografer med kvalitetsstemplet "Guldbjørnen i Berlin" på plakaten, passer det glimrende ind i en tradition. Festivalen i Berlin har altid haft en kærlighed til film om små, udsatte mennesker. På et tidspunkt var det en stående vits om Berlinalen, at enhver film om en skilsmisseramt fabriksarbejderske fra Mongoliet var sikker på at vinde en pris.

Der er intet i vejen med skilsmisseramte fabriksarbejdere fra Mongoliet, men favoriseringer er altid problematiske. Når "Ferskenlunden i Catalonien" kunne rejse hjem til Barcelona med den fine tyske Guldbjørn i bagagen, vidner det om en blind vinkel. "Ferskenlunden i Catalonien" er indbegrebet af en Berlin-film. Den hopper ind i dagligstuen hos en catalansk bondefamilie, der i generationer har levet godt og pittoresk ved at høste ferskner. Men fremskridtet, det iskolde bæst, har indhentet dem.

Familien høster deres ferskner på et stykke jord, der egentlig tilhører de rige Pinyols, men da bedstefar Rogelio og hans familie gemte Pinyol-familien for socialisterne under Den Spanske Borgerkrig, fik familien et stykke jord som tak. Rogelio fik bare aldrig papir på sin jord. Det var jo en aftale mellem gentlemen. Og da verden forandrer sig med hast, fordufter gårsdagens smukke handlinger.

Pinyols arving ser en lukrativ forretning i at opstille solceller på sin jord, herunder ferskenplantagen, som han har papir på, og han forstår ikke, hvorfor ferskenbønderne ikke bare hopper med på fremskridtet og tager imod arbejdet som opsynsmænd på "solcelleplantagen", som han tilbyder.

Det er bestemt sympatisk, at catalanske Carla Simón gør sig til talskvinde for ferskenbønderne, men hun gør det med en lige så indforstået automatik, som juryerne i Berlin hædrer film om små, udsatte mennesker.

Familiens overhoved, den cirka 50-årige Quimet, er et brushoved, der hellere smadrer et parti ferskner i vrede end at få sig en snak med familien om mulige løsninger. Sådan er Quimet fra start til slut. Carla Simón masserer nærmest tilskuerne ind i ferskenfamiliens frustration med gentagne scener, hvor familiemedlemmerne støder sammen, uden at nogen bliver klogere og flytter sig. Datteren Mariona forbliver en selvoptaget teenager. Sønnen Roger forbliver irriteret over sin fars tavse stædighed. Og på intet tidspunkt får vi lov til at se historien fra Pinyols synspunkt, hvilket ellers kunne have givet historien tiltrængte nuancer.

Det er bestemt dygtigt sat i scene. Der er en næsten dokumentarisk autenticitet i "Ferskenlunden i Catalonien". Men filmen forbliver en enerverende beskrivelse af arketypen på den lykkelige bonde, der gokker hovedet ind i tidernes skiften. Der går Morten Korch i den. Hvorfor ikke udfordre os ved at glædes over forandring? Hvorfor ikke pege på mulighederne i stedet for at dvæle ved det, der dør? Det kunne jo også give filmsproget nyt liv. I stedet er Carla Simóns film som skabt til at få en pris på en festival, der hylder verdens udsatte mennesker, og som ikke har overvejet, om vi gør hinanden en bjørnetjeneste ved at hænge fast i arketyperne.

Ferskenlunden i Catalonien. Instruktion: Carla Simón. Manus: Carla Simón og Arnau Vilaró. Kamera: Daniela Cajas. 120 minutter. Spanien 2022.