Ny sydkoreansk film er et overdådigt mordmysterie

Gamle Hitchcock lurer i skyggerne i ”Decision to Leave”, en ny sydkoreansk thriller med et sjældent ambitiøst og udfordrende filmsprog

Ny sydkoreansk film er et overdådigt mordmysterie
Foto: Stillfoto Fra Film.

Hold nu op, så er det om at spidse alle sanser og holde godt fast. Chan Park-Wook giver ikke plads til at tjekke mobilen eller snuppe en lur undervejs. Der er hverken gangstativ eller manual at holde balancen med i ”Decision to Leave”. Den sydkoreanske instruktør serverer luns efter luns af sin historie om en kriminalkommissær, der forelsker sig i en hovedmistænkt i en mulig drabssag, men hans mordmysterie er fyldt med blindgyder, omveje og luftspejlinger.

Park Chan-Wook er under ingen omstændigheder en pædagogisk og fodformet fortæller. Gennem hele sin karriere har han dyrket overdådige fortællinger som ”Oldboy” (2003) og ”The Handmaiden” (2016), der hellere tager en række omveje for at skabe en overdådig sanseoplevelse, end de holder sig til en stram rød tråd.

Heller ikke ”Decision to Leave” bliver holdt i stramme tøjler. Park Chan-Wook har hentet inspiration i en gammel sydkoreansk schlager fra 1967, ”Mist”, om en kærlighed, der er indhyllet i tåge og mystik i en storby. "Åbn dine øjne i tågen," lyder en af linjerne i sangen, og det forsøger vores kriminalkommissær, Hae-jun (Park Hae-il), gennem hele filmen. Han vil så gerne finde ud af, om den smukke kinesiske kvinde, Seo-rae (Tang Wei), har taget livet af sin mand eller ej. Det er ikke kun hans pligt som politimand. Lige fra begyndelsen af er han fascineret af Seo-rae. Men det virker på ingen måde, som om han forsøger at frifinde hende i håb om at forlade sin kone og leve sammen med hende. Han er først og fremmest fascineret af hende som mistænkt.

I den henseende er ”Decision to Leave” nært beslægtet med Alfred Hitchcocks thrillere som ”Troldbunden” (1945) eller ”En kvinde skygges” (1958) – om mænd, der er fanget i deres betagelse af en kvinde, en femme fatale, som en intetanende flue i en edderkops net. Men Park Chan-Wook er ikke nødvendigvis optaget af at løse et mysterium, snarere i at fastholde de to hovedpersoner i en gåde. Hae-jun virker fanget i en eksistentiel labyrint. Han lider af søvnløshed og af en forunderlig trang til at grave sig dybere og dybere ind i sine kriminalgåder, uden nødvendigvis at løse dem. 

Samtidig leger Park Chan-wook med de to hovedpersoners fælles skæbne. Ofte ser vi dem sidde fysisk i samme rum og tale sammen, selvom de faktisk befinder sig langt fra hinanden. De forestiller sig blot, at der er en intimitet mellem dem. I andre scener er Hae-jun så grundig i sin overvågning af Seo-rae, at han lige så godt kunne sidde indenfor i hendes sofa. I atter andre scener sammenstiller Park Chan-wook to begivenheder, så de bliver flettet sammen og bliver til samme oplevelse.

Flere spor fra Seo-raes kinesiske fortid eller andre af Hae-juns gåder krydser hovedfortællingen og udfordrer publikum. Samtidig har Park Chan-wook flere gennemgående elementer. Myrerne, der kravler på de åbne øjne hos Seo-raes afdøde mand, bliver for eksempel kædet sammen med de øjendråber, Hae-jun tager, når han virkelig skal forsøge at forstå, hvad det er, der foregår for øjnene af ham. 

Det er et sjældent komplekst og sofistikeret filmsprog, der udfordrer yderligere ved at blive drilsk langsomt og til tider søvngængeragtigt. Men ”Decision to Leave” er først og fremmest en overdådig og mangfoldig fortælling, der kræver opmærksomhed og sikkert også en del kendskab til sydkoreanske og kinesiske forhold for at fange detaljerne. ”Decision to Leave” er en rebus, der ikke forventer at blive løst. Fascinationen består i at befinde sig i gåden, at drages og undres, hvilket er en tankegang, vi resultatorienterede vesterlændinge skal arbejde med at acceptere undervejs i ”Decision to Leave”.

Det er med at holde tungen lige i øjenhulerne i den her utroligt mangfoldige filmanretning. Men så er der til gengæld også åbnet til en labyrint, der aldrig holder op med at udfordre. Og som er så sindrigt sat sammen, at man som tilskuer risikerer at vende tilbage igen og igen, for evigt fanget i tågen.

Decision to Leave. Instruktion: Park Chan-Wook. Manus: Park Chan-Wook og Jeong Seo-kyeong. Kamera: Kim Ji-yong. 139 minutter. Sydkorea 2022. Havde dansk premiere i udvalgte biografer 25. december.