Ny udstilling med vævekunst er et livgivende tilskud til sultne øjne og sjæle

Værker på tårnhøjt niveau på Kunstcentret Silkeborg Bad er værd at rejse langt efter

Den finske tekstilkunstner Soile Hovila evner at benytte vævningen til at skabe nye og usete kontraster. Her er det værket ”World of Contrasts II”. – Foto: Kunstcentret Silkeborg Bad.
Den finske tekstilkunstner Soile Hovila evner at benytte vævningen til at skabe nye og usete kontraster. Her er det værket ”World of Contrasts II”. – Foto: Kunstcentret Silkeborg Bad.

Det har været hårde tider for kunsten. Seks gange har triennalen Artapestry været holdt, en udstilling hvert tredje år af de bedste vævede billedtæpper under en international jury. De sidste fire gange har udstillingen kunnet ses på Kunstcentret Silkeborg Bad, og det har hver gang været fascinerende at opleve spændkraften i kunstvævningerne. Naturligvis står de nordiske lande stærkt i sammenhængen, men også Baltikum, Østeuropa, Storbritannien, Frankrig, Tyskland og USA sætter stærke aftryk.

Vi er i de store formater, der kræver en stor sal, hvilket jo findes på Kunstcentret Silkeborg Bad, hvor de skønne værker kan korrespondere uden at kollidere. Det er den langsomme kunst, da en vævning ikke er skabt pludseligt i løbet af ingen tid, men er et resultat af kunstnernes månedlange arbejde med materialet, med fordybelsen i det og i dets muligheder og udtryk. Det kan være tekstur, lys, skygge, betragterafstand. Detalje og helhed skal spille sammen.

Niveauet er tårnhøjt. Det er forskelligheden også. Det kan være svært at anmelde en udstilling, hvor hver kunstner ofte kun er repræsenteret med et værk, selvom et værk kan bestå af flere dele. Da springer forskellighederne, de kunstneriske valg, i øjnene.

Men er der ikke nogle hovedformer, nogle gennemgående tendenser? Jo. Der er en række vævere, der arbejder figurativt og gerne efter foto. Man kunne så mene, at det var bedre med fotografiet i sig selv, men materialet, stoffet, kan noget, som papiret ikke kan, og det er netop med hensyn til tekstur og dybde. Man er jo klar over, at dette ikke er et foto, men et billedtæppe. Så kan man blive forundret over talentet i den leg, i denne udfordring. Soile Hovila fra Finland evner virkelig at benytte vævningen til at skabe nye og usete kontraster, mens svenske Lis Korsgren mimer pointillisterne, prikmalerne fra begyndelsen af 1900-tallet.

Feliksas Jakubauskas fra Litauen fortsætter, hvor arkitekt og billedkunstner Le Corbusier slap, og endelig er der så ”malerne”, der kan være stramme som den hollandske maler Piet Mondrian. Den franske Marie-Thumette Brichard er hyperelegant med sort, blå og guld i sit natlige havnemotiv, mens hendes nabo på udstillingen Mercè Paytuví viser, at man kan væve klart og skarpt, men så sandelig også med sløret fokus, så man lige tager brillerne af for at se, om det er dem, det er galt med.

Den danske væver Mette Hansen har vævet en havstok med forskelligt farvede sten i en stil, der minder om et 1950’er-maleri. Det er nok et af de allerbedste værker, som man på mystisk måde fanges ind af. Arven fra Cobra mødes hos den elegante russer Elmira Dementeva, som har lavet en tre meter lang frise.

At Katarzyna Lavocat fra Frankrig er præmieret med et vidunderligt stort, abstrakt og kompliceret værk. Det er ungareren Lívia Pápai også med et næsten fotografisk værk efter et antikt kinesisk epitafium fra Nantong.

Sideløbende med ”Artapestry6” udstiller Kunstcentret Silkeborg Bad en lang række vævninger fra Atelje 61 i Novi Sad i Serbien. Det er et værksted, der udfører værker for kunstnere på meget store væve. Der er tale om et meget længere stræk i tid, helt tilbage til 1960’erne, og man har her ikke fornemmelsen af, at det er kunstneren selv, der har arbejdet med stoffet. Her er det ofte størrelsen, der imponerer.

Særligt ”Artapestry6” er værd at rejse langt efter. Den kommer os i møde med det nærvær, den intensitet og varme, som vi har sukket efter under pandemien. Den er et livgivende tilskud til sultne øjne og sjæle.