Nye forlag får svært ved at overleve

Tre danske forlag har etableret sig indenfor de seneste måneder. Man skal have en klar profil for at overleve, siger lektor i litteratur

I det danske boglandskab bliver der ved med at pible nye forlag frem. Alene inden for de seneste måneder er tre nye forlag med hver sin profil trådt ind på markedet for danske og oversatte bøger.

Det drejer sig om Epilog, der er ejet af den tidligere grundlægger af forlaget Tiderne Skifter, Claus Clausen, forlaget Grønningen 1, som de tidligere chefer på People’sPress Louise Dorthea Vind og Marianne Kiertzner står bag sammen med journalisten Poul Pilgaard, og Forlaget Feldtfos, der drives af Søren Feldtfos Thomsen, der har base på Djursland.

Sidstnævnte har fuldtidsjob som kulturformidler ved Norddjurs Biblioteker, men har, med egne ord, i årevis gået med en forlægger i maven. Nu har han gjort drøm til virkelighed og udgiver den 6. september sin første bog. Bogen er hans egen danske oversættelse af den australske roman ”Picnic at Hanging Rock” af Joan Lindsay, og hans plan er at udgive flere oversættelser af australske romaner.

”Jeg tager et skridt ad gangen. P.t. er forlaget en hobbyvirksomhed, hvor det første succeskriterium er at få solgt det første oplag af bogen, som jeg virkelig mener har fortjent et dansk publikum,” siger Søren Feldtfos Thomsen, der undrer sig over, at ingen andre forlag har fået øje på romanen fra 1967.

I det hele taget mener han, at australsk litteratur har meget at byde på for danske læsere.

”Meget litteratur fra det kontinent handler om menneskers forhold til naturen, som er et emne, der også interesserer mange danskere,” siger han.

Med sit særlige fokus på australsk litteratur har forlæggeren fra Djursland måske fat i noget af det rigtige. Ifølge lektor i litteratur ved Syddansk Universitet Lars Handesten er det som nyt forlag vigtigt at have en særlig profil for ikke at drukne i mængden. Lars Handesten har skrevet bogen ”Litteraturen rundt. Aktører i det litterære felt” og står også bag Slots- og Kulturstyrelsens rapport ”Forandringer i forlagsbranchen”, der udkom sidste år.

”Der kommer hele tiden nye forlag til, og generelt får de sværere og sværere ved at afsætte deres bøger. Men der åbner stadigvæk flere forlag, end der lukker, så nogle klarer jo skærene. Jo tydeligere profilen er, jo nemmere er det at markedsføre sig og dermed få sine bøger udbredt,” siger han.

Lars Handesten kalder det vigtigt for diversiteten for især den oversatte litteratur, at de små forlag, der mest drives som con amore-projekter, findes.

”De udgiver bøger, som ellers ikke ville være kommet på markedet. Der er meget udenlandsk litteratur, som de store forlag ikke vil binde an med, fordi der sælges så forsvindende få eksemplarer, at der simpelthen ikke er forretning i det,” siger han.

Samtidig lægger han vægt på, at de mindre forlag kan fungere som rugekasse for nye skrivetalenter, som de større forlag så efterhånden får øje på. Ifølge Lars Handesten er der med de mange forlag samtidig en tendens til, at forfatterne i stigende grad breder sig og vælger at udgive deres værker på flere forskellige forlag.

Grønningen 1 lægger det første år ud med 21 titler, der spænder lige fra politimanden Martin Magnussens dokumentariske bog om tyverierne fra Rigsarkivet til en bog om vinterbadning. Forlaget er gået i kompagniskab med reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners. Ved at trække på deres kompetencer håber de at kunne sælge flere bøger.

På Epilog har Claus Clausen netop udsendt sine første fire bogudgivelser, deriblandt den palæstinensiske forfatter Mazen Maaroufs novellesamling ”Vittigheder til krigerne”.