Prøv avisen

Nye håndbøger om Bibelen spænder fra det friskfyragtige til det fremragende

Den nye serie ”Bibelselskabets Håndbibliotek” må hilses velkommen som en rigtig god idé, selvom det sikkert vil vise sig som en vanskelig opgave at skulle skrive enkelt og lettilgængeligt om Bibelens univers, skriver Kristeligt Dagblads anmelder.

Jesus, synd og mad er emnerne for Bibelselskabets nye serie af fagbøger, der fremover vil udkomme løbende

Den nye serie ”Bibelselskabets Håndbibliotek” er skudt i gang med hele tre udgivelser, som af forlaget præsenteres som lettilgængelige håndbøger, der hver giver et overskueligt indblik i et hjørne af Bibelens mangfoldige univers. Serien er planlagt til jævnligt at blive udvidet med flere titler.

Det må hilses velkommen som en rigtig god idé, selvom det sikkert vil vise sig som en vanskelig opgave at skulle skrive enkelt og lettilgængeligt om Bibelens univers. De første tre bøger afslører da også, at det er en genre, som ikke alle mestrer lige godt.

I indledningen til ”Jesus” fortæller forfatteren Kasper Dalgaard, at han som dreng blev fritaget for kristendomsundervisningen i folkeskolen, fordi han syntes, det var kedeligt. Senere fandt han alligevel sig selv indskrevet på teologistudiet, som han elskede, ”men først efter at jeg fandt frem til de mange, mange ’anderledes’ kristendomme, der har været igennem historien, og de forunderlige måder, kristendommens ’superhelte’ (Jesus, Paulus og mange andre) frit og frejdigt er blevet omskrevet med nye evner, baggrundshistorier og sendt ud på nye eventyr”.

Herpå inviterer forfatteren sine læsere ud på en ”rejse”, som er opdelt i ”tre guidede ture”: Den første går til de vigtigste skrifter fra Det Nye Testamente og deres forskellige Jesus-forståelser. Den anden til den historiske Jesus, og den tredje til nogle mere ukendte Jesuser. Rejsen slutter med en gennemgang af den muslimske Jesus.

Om den menneskelige Jesus går forfatteren meget op i, at vi ikke ved, hvordan Jesus så ud. Men ”når vi er færdige med at rive, hvad hår vi måtte have tilbage på hovedet, ud i frustration over det irriterende faktum, at vi intet

får at vide om Jesus’ udseende”, så hedder det, at Mar-kusevangeliet først og fremmest ønsker at fremstille Jesus som det perfekte forbillede for kristne, ”en idylliserende religiøs propagandamanual er nok en mere passende undertitel på Mar- kusevangeliet end en decideret biografi”.